S’instruire des paroles d’élèves au sujet de l’étude de l’orthographe lexicale
Palabras clave:
Orthographe lexicale, Élèves premier cycle primaire, Rituels et stratégies d'étudeResumen
Résumé
La présente recherche s’est intéressée à la situation d’étude de l’orthographe lexicale à la maison au moyen d’entretiens auprès de 272 élèves du premier cycle du primaire. Les résultats ont révélé différentes manières d’opérer chez les élèves pour s’acquitter de cette tâche. Si une bonne part des élèves consacrait du temps pour étudier l’orthographe à la maison, 4 élèves sur 10 se faisaient dicter les mots par un parent sans consacrer préalablement du temps d’étude. Diverses stratégies sont évoquées par les élèves pour encoder l’orthographe, mais ce sont les filles et les élèves sans difficulté qui ont déclaré utiliser le plus de stratégies et celles-ci étaient davantage diversifiées que chez les garçons et les élèves en difficulté. Les élèves ont rapporté que les stratégies étaient le plus souvent utilisées en copiant les mots avec modèle. C’étaient majoritairement les mères qui soutenaient les enfants au regard de cette tâche scolaire à domicile.
Abstract
This study focuses on the learning process of vocabulary spelling at home. Data were collected using interviews with 272 students of Grades 1 and 2. Results reveal that students accomplish this task in different ways. A large proportion of students spend time studying spelling at home. However, 4 out of 10 students do not study vocabulary words prior to their parents reading them out loud. Students use various strategies to learn spelling, but girls and students without difficulties reported using more strategies compared to boys and students with difficulties. Students indicated that strategies are most often used when they copy words using a model. It is mostly mothers who support children during spelling study at home.
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
Authors who publish with The Canadian Journal of Applied Linguistics (CJAL) agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the CJAL right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License <https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/> that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in the CJAL.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the CJAL's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in the CJAL.
- Authors will not simultaneously submit the same piece of work for possible publication to more than one academic journal at a time.