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Articles

Volume 57, Spring/Printemps 2003

Love Your Neighbour: Evaluating the Creative Impulse of Armand Lemiez

Soumise
octobre 29, 2010
Publié-e
2003-01-01

Résumé

This paper proposes an alternative perspective for evaluating the work of a community artist, Armand Lemiez. Evaluative categories often reflect the ethnocentric criteria of collectors representing both private and public interests, not the community in which the work was made. Classification is a cultural expression of the receiver's response to an object's aesthetic, it is not an inherent component of any object. Value, therefore, is an expression of a social aesthetic. Public and private representatives have evaluated the work of Armand Lemiez based on elite criteria derived from public expectations, governmental policy, and personal background. Community members, the folk, have their own criteria that are distinct, but no less relevant than those of elite interests. This paper is intended as an overview and introduction to the work of Armand Lemiez. The terms elite and folk are used in their most general sense in order to facilitate discussion. Résumé Cet article propose une perspective différente à l'évaluation de l'œuvre d'un artiste communautaire, Armand Lemiez. Les catégories d'évaluation reflètent souvent les critères ethnocentriques des collectionneurs qui représentent à la fois des intérêts publics et privés mais pas ceux de la collectivité dont l'œuvre est issue. La classification est une expression culturelle de la réponse d'une personne à l'esthétique d'une œuvre, elle n'est pas une composante inhérente d'un objet. Des représentants des secteurs publics et privés ont évalué l'œuvre d'Armand Lemiez en se basant sur des critères d'élite dérivant des attentes du secteur public, des politiques gouvernementales et de leur évolution personnelle. Les membres de la collectivité ont leurs propres critères distincts, mais tout aussi pertinents que ceux de l'élite. Dans cet article qui se veut un aperçu et une introduction à l'œuvre d'Armand Lemiez, l'auteur emploie les termes elite (élite) et folk (gens de la collectivité) dans leur sens le plus général afin de faciliter la discussion.