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Articles

Volume 54, Fall/Automne 2001

Driving the Suburbs: Minivans, Gender, and Family Values

Soumise
octobre 29, 2010
Publié-e
2001-06-06

Résumé

Since its inception as a marketing idea in the 1970s, the minivan has been constructed as a feminized domestic space, an elision ratified by phrases such as "soccer mom" and "minivan mom. " The marketing of the minivan since 1983 represents, in material form, the successful realization of Ronald Reagan's pro-life, anti-ERA policy of the 1980s by physically putting women into little boxes that bundled "family values"— imperatives of heteronormativity, hyperfecundity, and domestic suburban life. A postfeminist reading of the minivan as a material object enables us to consider how car design and manufacturing have delimited women's access to public space and independent activity. The current liberation rhetoric of SUVs reveals the degree to which women in a late-capitalist society have allowed "ease of handling," "driver visibility" and "a sense of adventure, " to displace bitchy political activism, vision, and outrage. Résumé Depuis son élaboration en tant que marchandise dans les années 1970, la camionnette est construite comme un espace domestique au féminin, une réduction consacrée par des expressions telles « maman soccer » et « maman camionnette ». Le marketing des camionnettes depuis 1983 représente concrètement la réalisation des politiques pro-vie et antiamendement sur l'égalité des droits de l'ère Reagan aux États-Unis, parce qu'il cloître les femmes dans de petites boîtes renfermant valeurs familiales, impératifs d'hétéronormalité, hyperfécondité et vie domestique en banlieue. Une lecture postféministe des camionnettes en tant qu 'objets matériels permet de voir comment la conception et la fabrication des voitures ont délimité l'accès des femmes aux espaces publics et aux activités indépendantes. La rhétorique de libération par les véhicules loisir et travail révèle à quel point les femmes de la société du capitalisme avancé ont permis à la « maniabilité », à la « visibilité » et au « sens de l'aventure » d'évincer l'activisme politique confiant, le regard pénétrant et l'indignation.