Aller directement au menu principal Aller directement au contenu principal Aller au pied de page

Articles

Volume 13, Fall/Automne 1981

Logging Railroads and Locomotives in British Columbia: A Background Summary and the Preservation Record

Soumise
octobre 29, 2010
Publié-e
1981-06-06

Résumé

Logging railroads were a widespread and important component of the forest industry in British Columbia from the early 1900s until the mid- 1950s. With the replacement of logging railroads by trucking systems, many examples of railroad technology were preserved in a variety of situations in British Columbia and some machines were sold or donated to museums in other parts of North America. The largest and most prominent of the preserved artifacts are locomotives of a number of types. This paper presents an overview of the characteristics of British Columbia logging railroads and the principal types of locomotives used in logging service. A summary table outlines the number of machines used in British Columbia by manufacturer and then notes all surviving examples. Notes are provided on the provenance and current status of the twenty-four British Columbia^ locomotives presently preserved in North America. From this summary, the relative significance of the surviving machines for museum display is discussed. Résumé Du début du siècle jusqu'au milieu des années cinquante, le chemin de fer a joué un rôle important dans l'ensemble de l'industrie forestière en Colombie-Britannique. Lorsque le transport ferroviaire du bois fut abandonné au profit du transport routier, de nombreux exemples de technologie ferroviaire furent préservés en Colombie-Britannique et certaines machines furent vendues ou données à des musées en Amérique du Nord. Les plus imposantes des machines préservées sont certainement les locomotives de divers types. Le présent article expose les principales caractéristiques des chemins defer qui desservaient l"industrie forestière en Colombie-Britannique, ainsi que les principaux types de locomotives utilisés. Un tableau présente le nombre de machines en service en Colombie-Britannique à cette époque, par fabricant, et recense toutes celles qui existent encore. Des remarques indiquent la provenance et la situation actuelle des 24 locomotives de Colombie-Britannique conservées en Amérique du Nord. Se fondant sur ce résumé, l'auteur traite de la.valeur relative des divers spécimens en fonction des exposition des musées.