The curtain is pervasive in the material culture of Roms living in Hétes, a neighbourhood in the Hungarian cityofÔzd, whose economy had been based on the steel industry. This object proves to have multiple meanings, revealed by a socio-semiotic analysis of a body of narratives, observations and photogmphsfrom the neighbourhood, which has become an ethnic ghetto in the wake of systemic changes following the collapse of Communism. The analysis helps us understand how a community marginalized by the impacts of these changes on employment, education, health and housing has managed to establish the curtain as an almost transparent tool of cultural resistance. For Roms living in Hétes, the curtain is an ambivalent border between individuals and between individuals and the community, an indication of social status and of the changing relationship between the various elements of working-class and ethnic identity. Its many meanings can be esthetic, political and social. The study of this protean object reveals a community's experience with the paradox of modem life.
Résumé
Le rideau est omniprésent dans la culture matérielle des Roms de Hétes, un quartier de la ville d'Ôzd, en Hongrie, dont l'économie reposait autrefois sur la sidérurgie. Cet objet se révèle porteur de significations multiples, que permet de dégager l'analyse socio-sémiotique d'un corpus constitué de récits de vie, de notes d'observations et de photographies prises dans ce quartier, devenu ghetto ethnique suite aux transformations systémiques post-communistes. L'analyse aide à comprendre comment une communauté marginalisée par les répercussions de ces transformations sur l'emploi, la scolarisation, la santé et le logement a pu mettre en œuvre l'élément de résistance culturelle quasi transparent qu'est le rideau. Pour les Roms de Hétes, le rideau est une frontière ambivalente entre les individus et entre les individus et la communauté, un marqueur de statut social et un indice de la relation changeante entre les divers éléments d'identité ouvrière et ethnique. Il véhicule des significations esthétiques, politiques et sociales. L'examen de cet objet protéi-forme dévoile le paradoxe de la modernité que vit une communauté.