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Popular Consumption and the Mass Market / Consommation populaire et débouchés

Volume 31, Spring/Printemps 1990

Reflections on the Character of Consumerism, Popular Fashion and the English Market in the Eighteenth Century

Submitted
October 29, 2010
Published
1990-01-01

Abstract

The investigation of demand as a significant economic factor has progressed to a more detailed appraisal of consumer practice. However, in this area of study there has been no attention paid to the second-hand trade and related consumption of clothing. Demand can best be seen as two-tiered. The first level of demand for new articles has up to this time obscured the wide trade in used apparel, the extensive market in second-hand goods. An examination of consumerism cannot be complete without taking into account the role played by the second-hand trade, the manner in which goods were used and dispersed throughout the nation. The implications of this trade to the rise of popular consumerism must be considered. Related questions that arise include the connection between the second-hand trade and industrialized textile production; the nature of popular fashion, its scope within society, and its impact on this trade; and whether this trade was a reflection of elements of national culture. Résumé Les recherches consacrées à l'importance de la demande en tant que facteur économique ont débouché sur un examen plus détaillé des pratiques de consommation. Ce champ d'étude n'a cependant fait aucune place jusqu'à maintenant au commerce et à la consommation de vêtements usagés. Il convient d'envisager deux paliers de demande. Le premier, la demande d'articles neufs, a occulté jusqu'ici le commerce considérable du «déjà-porté», l'important marché des marchandises d'occasion. Une étude de la consommation ne saurait être complète si l'on ne tenait pas compte du rôle qu 'a joué le commerce des produits usagés et de la façon dont les biens de consommation ont été utilisés et dispersés dans l'ensemble du pays. Il importe de voir comment ce commerce a influé sur la montée de la consommation de masse. À cet examen viennent se greffer un certain nombre de questions, entre autres sur le lien entre le commerce du «déjà-porté» et la production industrialisée des produits textiles, sur la nature de la mode populaire, l'ampleur du phénomène au sein de la société et son influence sur ce commerce de biens usagés, ainsi que sur la possibilité que ce commerce ait été le reflet d'éléments de la culture nationale.