Aller directement au menu principal Aller directement au contenu principal Aller au pied de page

Articles

Vol. 21 No. 2 (2018)

Does Perceptual Learning Style Matching Affect L2 Incidental Vocabulary Acquisition through Reading?

Soumise
janvier 3, 2017
Publié-e
2019-03-27

Résumé

Abstract

Learning style matching is a neglected factor that may affect the complex process of second language (L2) incidental vocabulary acquisition through reading. The purpose of the current study is to investigate whether there is any difference in L2 incidental vocabulary acquisition and retention through reading when learners’ perceptual learning style is matched to their input mode, mismatched to their input mode, or mixed. The participants were 108 Iranian English as a foreign language (EFL) learners at pre-intermediate levels of English proficiency. Based on their perceptual learning style preferences (visual, auditory, kinaesthetic/tactile, mixed), they were divided into a reading group (consisting of three subgroups: Matched, Mismatched, Mixed) and a control group. The reading group read a graded reader containing 16 target words and then completed immediate and delayed (3 weeks later) vocabulary post-tests. The results revealed no significant differences between the three reading subgroups in terms of incidental vocabulary acquisition and retention. The findings suggest that perceptual learning style matching has no benefits for incidental word learning through reading.

Résumé

L’alignement avec le style d’apprentissage est un facteur négligé qui pourrait avoir une incidence sur le processus complexe de l’acquisition incidente du vocabulaire par la lecture en langue seconde (L2). La présente étude a pour but d’examiner s’il existe des différences dans l’acquisition incidente et la rétention du vocabulaire pendant la lecture quand le style d’apprentissage perceptuel des apprenants correspond au mode d’entrée, est mal assorti ou mixte. Cent-huit apprenants de l’anglais langue étrangère (ALE) d’origine iranienne, dont les niveaux de compétences en langue anglaise se situaient dans le préintermédiaire, ont participé à cette étude. Selon leurs préférences de style d’apprentissage perceptuel (visuel, auditif, kinesthésique/tactile, mixte), ils ont été divisés en groupes de lecture (consistant de trois sous-groupes : aligné, mal assorti et mixte) et un groupe contrôle. Chaque groupe a lu un livre nivelé qui contenait 16 mots cibles et il a ensuite rempli des posttests de vocabulaire, l’un immédiat et l’autre retardé (3 semaines plus tard). Les résultats n’ont révélé aucune différence significative entre les trois groupes de lecture quant à l’acquisition incidente et la rétention du vocabulaire. Ces résultats ont indiqué que l’alignement avec le style d’apprentissage perceptuel ne présentait aucun avantage pour l’apprentissage incident du vocabulaire par la lecture.