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Articles

Vol. 14 No. 2 (2011): Numéro spécial : Tendances en didactique des langues secondes et en formation des enseignant(e)s

Exploring the dynamic relationship between the Accelerative Integrated Method (AIM) and the core French teachers who use it: Why agency and experience matter.

Soumise
octobre 15, 2012
Publié-e
2012-04-17

Résumé

Over the last decade, almost 4,000 Canadian schools have moved to using the Accelerative Integrated Method (AIM) for core French (CF) instruction. Following researchers’ recommendations (Brumfit, 1984; Lapkin, Mady, & Arnott, 2009; Larsen-Freeman, 1996, 2000; Prahbu, 1990), I am shifting the focus in this case study from product to process. In other words, investigating how AIM teachers use and shape the method during implementation instead of comparing AIM and non-AIM student outcomes (Bourdages & Vignola, 2009; Carr, 2001; Mady, Arnott, & Lapkin, 2009; Maxwell, 2001; Michels, 2008;). Four interviews and observation sessions were conducted with eight elementary-level CF teachers. Findings showed that while some AIM routines and strategies were used by all, teachers exercised their agency in supplementing recommended AIM activities and materials, especially those with more AIM and CF teaching experience. Establishing that using AIM engaged teachers’ senses of plausibility (Prahbu, 1990) also exposed important implications for future AIM research and board-level policy.

Résumé

Depuis les années 2000, plus de 4000 écoles canadiennes ont decidé d’utiliser une forme d’enseignement qui s’appelle AIM (Accelerative Integrated Method) pour leurs programmes de français de base (Core French). Selon les recommandations des chercheurs suivants (Brumfit, 1984; Lapkin, Mady, & Arnott, 2009; Larsen-Freeman, 1996, 2000; Prahbu, 1990), au lieu d’étudier les résultats, l’objectif de cette étude de cas était d’examiner la mise en œuvre de AIM.  Huit enseignants de français de base ont passé quatre entrevues individuelles. Ils ont eu quatre sessions d’observation de pratique de AIM . Selon les résultats, quoiqu’ils aient employé des stratégies et routines de AIM de la même façon, tous les enseignants ont aussi décidé d’ajouter leurs propres activités et ressources à AIM, surtout ceux experts dans l’enseignement du français de base et de AIM. En démontrant que cette méthode les incite à user de leur sens de plausibilité (Prahbu, 1990), ces résultats impliquent d’autres conséquences importantes pour une recherche ultérieure et la politique des conseils scolaires en ce qui concerne l’utilisation de AIM.