La compréhension en lecture aux deuxième et troisième cycles du primaire: regard sur les pratiques déclarées d’enseignement
Abstract
RésuméAfin de dresser le portrait actuel des pratiques enseignantes en matière de compréhension en lecture aux deuxième et troisième cycles du primaire, la présente recherche a identifié, par le biais d'un questionnaire, les pratiques pédagogiques de 413 enseignants de différentes régions du Québec. Alors que les études réalisées au tournant des années 2000 laissaient penser que les enseignants se conformaient à un enseignement relativement traditionnel et peu tourné vers l'enseignement de stratégies de compréhension, les résultats de la présente recherche démontrent que les enseignants déclarent équiper leurs élèves de stratégies en vue de développer leur compétence à comprendre le discours écrit. Toutefois, il semble évident que certaines pratiques, notamment celles liées à l'enseignement de stratégies métacognitives et à l'enseignement réciproque sont délaissées par plus de la moitié des enseignants. Ainsi, des améliorations sont souhaitables, voire fondamentales afin d'améliorer la compétence des élèves.
Abstract
This article presents the results of a survey completed by 413 elementary school teachers across Quebec. The study aimed to document current teaching practices relating to reading comprehension. While studies completed at the beginning of this century suggested that teachers tend to resort to relatively traditional teaching that does not focus explicitly on teaching comprehension strategies, the results of this study show that teachers claim that they equip their students with strategies that enhance their reading comprehension skills. However, some practices, and in particular those linked to metacognitive strategies and reciprocal teaching, appear to be neglected by more than half of the participants in this study. Implications for improving reading instruction are offered.
Downloads
How to Cite
Martel, V., & Lévesque, J.-Y. (2010). La compréhension en lecture aux deuxième et troisième cycles du primaire: regard sur les pratiques déclarées d’enseignement. Canadian Journal of Applied Linguistics, 13(2), 27–53. Retrieved from https://journals.lib.unb.ca/index.php/CJAL/article/view/19883
Issue
Section
Articles
License
Authors who publish with The Canadian Journal of Applied Linguistics (CJAL) agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the CJAL right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License <https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/> that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in the CJAL.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the CJAL's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in the CJAL.
- Authors will not simultaneously submit the same piece of work for possible publication to more than one academic journal at a time.