La period room mise en scène

Rencontre entre fiction et histoire au musée

Authors

  • Marie-Eve Marchand l’Université Concordia

Abstract

Through the case study of “A French Salon c. 1750–1760” (Royal Ontario Museum, Toronto) this article analyses the methodological and epistemological implications embedded in the process of (re) constructing, interpreting, and mediating historical narratives by the means of the period room. It examines how “story effects” are created and how the museum environment impacts their value as tools for the construction and dissemination of knowledge. This study elucidates the ambiguity of the relationship between history and fiction in the context of the construction of knowledge and encourages recognition of the heuristic potential of their conjunction in order to envision the role that can be played by the period room in today’s museum.

Author Biography

Marie-Eve Marchand, l’Université Concordia

Marie-Eve Marchand est professeure adjointe associée au Département d’Histoire de l’art de l’Université Concordia (Montréal) et chargée de cours au programme de Maîtrise en muséologie et pratique des arts à l’Université du Québec en Outaouais. Ses recherches portent sur les arts dits décoratifs des 18e et 19e siècles, principalement leur matérialité et les enjeux épistémologiques issus de leur collectionnement et de leur mise en exposition au musée et dans la sphère domestique. Ses recherches ont été publiées dans des journaux scientifiques, des revues spécialisées et des chapitres d’ouvrages collectifs. Elle est co-éditrice de Design and Agency: Critical Perspective on Identities, Histories and Practices (Bloomsbury, 2019).

Published

2019-07-22

How to Cite

Marchand, Marie-Eve. 2019. “La Period Room Mise En scène: Rencontre Entre Fiction Et Histoire Au musée”. Material Culture Review 86 (July). https://journals.lib.unb.ca/index.php/MCR/article/view/29271.

Issue

Section

Articles