Design, Presentation Silver and Louis-Victor Fréret (1801-1879) in London and Montreal

Ross Fox

Abstract


Fréret was one of many French sculptor-designers working in England during the early Victorian era who contributed to the advancement of British industrial design, particularly in silver and ceramics. None of these designers, however, has received his due from modern scholarship. This study provides a partial reconstruction of the career of Fréret, who worked during the 1840s and 1850s as a designer and modeller of presentation pieces for the distinguished London silver manufacturers, Mortimer & Hunt, Hancock and Edward Barnard & Sons. The Barnard daybooks at the Victoria and Albert Museum were a prime source. Besides analyzing highlight pieces, this study examines Fréret’s achievement against the background of the artistic conditions and influences of the time. It concludes with Fréret’s activity in Montreal and the attribution of four epergnes designed by him for the silversmith, Robert Hendery. These pieces demonstrate the dissemination to Canada from England of design concepts through an immigrant craftsman, and their modification to suit the special requirements of Canadian customers.


Résumé

Fréret fut l’un des dessinateurs/sculpteurs français actifs en Angleterre au début de l’ère victorienne qui contribuèrent au progrès du design britanniques, surtout dans les domaines de l’orfèvrerie et de la céramique. Les chercheurs de notre époque ont complètement méconnu ces créateurs. Le but de cette étude est de restituer la vie et l’œuvre de Fréret qui travailla pendant les années 1840 et 1850 comme dessinateur et sculpteur de pièces honorifiques pour les fabricants distingués de Londres, Mortimer & Hunt, Hancock, et Edward Barnard & Sons. Les archives de la compagnie Edward Barnard & Sons qui se trouvent au Victoria and Albert Museum ont été des documents fondamentaux pour cette recherche. En dehors de l’analyse des ouvrages les plus importants, cette étude vise à considérer le succès obtenu par Fréret en regard des conditions artistiques et des influences de son époque. Je présenterai dans la conclusion de cet article l’activité de Fréret à Montréal, ainsi que quatre surtouts de table en argent qui lui sont attribués et qu’il dessina pour l’orfèvre Robert Hendery. Ces pièces d’orfèvrerie montrent la diffusion de concepts du design anglais par les artisans immigrés ainsi que leur adaptation aux besoins des clients canadiens.

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