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Articles

Volume 54, Fall/Automne 2001

Shiver My Timbers: Images, Objects and Ideas in the Popular Culture of Seafaring

Submitted
October 29, 2010
Published
2001-06-06

Abstract

The sea constitutes a vast and influential environment, and human interaction with it has produced a special maritime culture. In the Western world, this maritime culture has, in turn, generated a distinct catalogue of popular, recurrent images, objects and ideas that permeate the media and the marketplace. This paper offers an informal examination of some of the most notable aspects of maritime popular culture and argues the case for including popular culture within contemporary collections of maritime heritage. Indeed, with Western nations becoming increasingly alienated from life and work at sea, maritime popular culture has to some extent become the relevant maritime culture, serving as both a mediator of popular perceptions of the past, and as an important material-culture record in its own right. Résumé La mer constitue un environnement vaste et influent et l'interaction que les êtres humains ont eue avec elle a produit une culture maritime particulière. En Occident, cette culture a à son tour donné naissance à un répertoire distinct d'images, d'objets et d'idées populaires qui font régulièrement surface et se répandent dans les médias et sur le marché. Cet article offre un libre examen de certains des aspects les plus notables de la culture maritime populaire et présente des arguments en faveur de l'intégration de la culture populaire aux collections contemporaines du patrimoine maritime. En fait, étant donné que les sociétés occidentales sont de plus en plus étrangères à la vie et au travail en mer, dans une certaine mesure, la culture populaire maritime est devenue la culture maritime pertinente, servant d'intermédiaire pour les perceptions populaires du passé tout en étant elle-même un important témoignage de la culture matérielle.