Omar Ramsden and the CNE

Peter Kaellgren

Abstract


The Canadian National Exhibition, founded in Toronto in 1879, developed rapidly in the early 1900s into the world's largest annual fair. Its impact on popular culture and material culture has yet to be explored by scholars. Between 1910 and 1939, a small but significant aspect was the exhibition and sale of Canadian, British and international art at a level unparalleled elsewhere in Canada at the time. By 1922, this had evolved to include modern applied art by prominent British artisans. The Arts and Crafts silversmith Omar Ramsden (1873-1939) was one of the most consistent exhibitors, showing nine times between 1922 and 1934. This study surveys the history of the Applied Art section and identifies Ramsden's exhibits from archival and other sources. Other newly discovered evidence of Canadian taste for fine contemporary silver is also presented.

Résumé

L'Exposition nationale canadienne, fondée à Toronto en 1879, est devenue au début du siècle la plus importante foire annuelle du monde entier. Les chercheurs n'ont pas encore cerné ses répercussions sur la culture populaire et la culture matérielle. Entre 1910 et 1939, un aspect secondaire mais significatif a été l'exposition et la vente d'œuvres d'art canadiennes, britanniques et internationales à un niveau sans parallèle ailleurs au Canada à l'époque. En 1922, cette évolution englobait d'importants adeptes britanniques des arts appliqués modernes. L'orfèvre Omar Ramsden (1873-1939) du mouvement Arts and Crafts, l'un des exposants les plus assidus, a présenté des œuvres à neuf reprises entre 1922 et 1934. La présente étude retrace l'histoire de la section des arts appliqués et décrit les expositions de Ramsden à partir de sources archivistiques et autres. Elle présente également des preuves nouvellement découvertes de l'intérêt manifesté au Canada pour l'argenterie contemporaine.

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