Foremost among musical instruments made in or imported into Canada, the piano grew in popularity throughout the nineteenth century, and could be found in homes, schools and meeting places in both town and country.
In her article, the author presents the pianos from the Château Ramezay collection, tracing their journey from workshop or store to home and museum, and introducing their manufacturers and owners along the way. Interest in old musical instruments is a fairly recent phenomenon in Quebec, and research into piano makers and merchants — especially those from Montreal — and the individuals who owned and used the instruments, is just beginning, as is research into the musical and social context of the times. The author's work is therefore an attempt to shed some light on an interesting subject that has received too little attention to date.
Résumé
Au premier rang des instruments de musique importés ou fabriqués au Canada, le piano connaît une popularité qui ne cessera de croître tout au long du XIXe siècle, tant à la ville qu'à la campagne, dans les maisons, les écoles et les lieux de réunion.
Dans son article, l'auteure nous présente les pianos de la collection du Château Ramezay, leurs fabricants et leurs propriétaires, les retraçant de l'atelier ou la boutique à la maison et au musée. L'intérêt pour les instruments de musique anciens est en quelque sorte récent au Québec et les recherches sur les facteurs de pianos, les marchands, notamment ceux de Montréal, les propriétaires et les utilisateurs, tout comme sur le contexte musical et social de l'époque, en sont à leurs débuts. L'auteure tente donc de lever une partie du voile sur un sujet intéressant et trop peu exploré jusqu'à aujourd'hui.