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Articles

Volume 45, Spring/Printemps 1997

Material Culture Research: Authentic Things, Authentic Values

Submitted
October 29, 2010
Published
1997-01-01

Abstract

Over the past twenty-five years, a number of themes have governed material culture research. Objects were often chosen for research because they expressed meaningful identities — personal, regional or national. While earlier studies focussed on creation, more recently issues of consumerism have received attention. Future research might focus on what is an authentic object; this authenticity is associated with different qualities: handmade artifacts, folk or primitive designs. However, researchers play a crucial role in determining what objects are considered as authentic, and thus which objects are researched, and which are displayed. This concern with authentic things is also one of the main impulses of modern tourism. The authentic is, finally, often linked with contemporary concepts of craft. With increasing globalization, material culture studies should focus on the definitions, creation and consumption of what are considered authentic things. Résumé Au cours des vingt-cinq dernières années, un certain nombre de thèmes ont inspiré la recherche en culture matérielle. On choisissait souvent des objets pour la recherche parce qu'ils exprimaient des identités signifiantes, qu'elles soient personnelles, régionales ou nationales. Alors que les études antérieures portaient surtout sur la création, on s'est intéressé récemment aux questions de consommation. La recherche future pourrait porter sur ce qui constitue un objet authentique, cette authenticité étant liée à différentes qualités : objets façonnés à la main, designs traditionnels ou primitifs. Les chercheurs et chercheuses jouent toutefois un rôle essentiel lorsqu'il s'agit d'établir quels objets on considère authentiques et donc lesquels seront étudiés et lesquels seront exposés. Cette préoccupation pour l'authenticité est également l'un des principaux moteurs du tourisme moderne. Enfin, l'authenticité est souvent liée à l'idée contemporaine d'artisanat. Suite à la mondialisation croissante, les études sur la culture matérielle devraient privilégier les définitions, la création et la consommation de ce que l'on considère des choses authentiques.