Dying and Rising in the Kingdom of God: The Ritual Incarnation of the "Ultimate" in Eastern Christian Culture

David J. Goa

Abstract


This paper maps the rituals through ivhich devotees in Eastern Christian communities are initiated into the Kingdom of God. Its primary focus is the intimate relationship between the rituals surrounding dying, death, burial, and the memory of the dead, with the festive cycle of Holy Week and pascha (Easter), in which Christ's dying and death are contemplated. The paper argues that the mythic pattern of Holy Week and pascha structures and informs the meaning of dying and death for the devotees, the mourners, and the community. The mythopoetic character of both ritual cycles (Holy Week and pascha. and, the rites for the devotee) uses sacred word, object, and gesture to identify the devotee with the cosmic Christ. In this manner, the experience of death is wrested from chaos, and the devotee is initiated into a cosmos laden with sacred meaning.

Résumé

Cet article trace le tableau des différents rituels religieux destinés à révéler le royaume de Dieu aux adeptes des communautés chrétiennes orientales. L'auteur s'intéresse particulièrement au rapport étroit qui existe entre les rituels entourant la mort, l'inhumation, le culte des morts, et le cycle de fêtes de la semaine sainte et de la pascha (Pâques) qui commémorent la mort du Christ. D'après l'auteur, la semaine sainte et la pascha constituent un modèle mythique qui structure et traduit le sens de la mort pour les fidèles, pour ceux qui portent le deuil et pour la collectivité. Le caractère mythico-poétique des deux cycles rituels (semaine sainte et pascha ainsi que les rites observés par les fidèles) fait appel à la parole, à l'objet et au geste sacrés pour identifier l'adepte au Christ cosmique. C 'est ainsi que l'expérience de la mort échappe au chaos et que le fidèle est initié à un cosmos chargé d'une signification sacrée.

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