Aller directement au menu principal Aller directement au contenu principal Aller au pied de page

Articles

Vol. 16 No. 1 (2013)

The Effects of a Parent-child Reading Project on the Development of French Prereading Skills in Innu-speaking Kindergartners

Soumise
novembre 7, 2013
Publié-e
2013-11-07

Résumé

Abstract

This study assesses the effects of a parent-child reading project on the development of a variety of French prereading skills in Innu-speaking Kindergartners over the course of a school year. Phonological memory, expressive and receptive lexical knowledge, morphosyntactic knowledge, and basic arithmetic concepts were tested in two subgroups of a single cohort, one composed of participants in a parent-child reading project (experimental group) and the other composed of non-participants (control group). The results show that both groups made gains against French mother tongue age-level norms over the course of the year. The experimental group, whose members started the year with higher skill levels in a number of areas, improved more and on a greater variety of tasks than the control group. While the actual role the reading project played in the children’s gains cannot be determined because of intertwining of factors, bringing books into homes and informing parents about the importance of reading likely had a positive effect on project participants.

 

Résumé

Cette étude examine l’impact d’un projet de lecture parent-enfant sur le développement des habiletés préalables à l’apprentissage de la lecture chez les enfants innus inscrits à la maternelle. Nous avons comparé les résultats obtenus par deux groupes d’enfants—un dont les membres participaient au projet de lecture (groupe expérimental) et un dont les membres ne participaient pas (groupe de contrôle)—à une variété de tâches en utilisant un protocole expérimental pré-test, intervention, post-test. Alors que les deux groupes ont fait de bons progrès au cours de l’année scolaire, rattrapant une partie de leur retard initial par rapport aux normes francophones, le groupe expérimental a fait des gains plus importants. Le rôle exact joué par la lecture dyadique dans ces gains n’a pas pu être mesuré avec précision à cause d’un croisement de facteurs, mais certaines indications nous laissent croire que l’introduction de livres dans les foyers des participants a eu des retombées très positives.