On the Interrelated Nature of Study Abroad Learners’ Language Contact, Perceptions of Culture, and Personal Outcomes

Autores/as

  • John W. Schwieter Wilfrid Laurier University & University of Greenwich
  • Aline Ferreira Wilfrid Laurier University & University of Toronto

Palabras clave:

study abroad, second language learning, language and socialization

Resumen

Abstract

This study discusses a 5-week study abroad experience in which a group of English-speaking Canadian university students learning Spanish participated in a faculty-led study abroad experience in Spain. A mixed-methods approach combining quantitative measurement and qualitative inquiry was used to explore how often and with whom the second language (L2) learners used English and Spanish during their sojourn. At the conclusion of the study abroad program, the learners completed a Language Contact Profile and responded to open-ended questions that encouraged their meta-reflection on language contact, perceptions of culture, and personal outcomes. The findings show that learners relied on situations from their free time abroad to better understand the target culture rather than on required activities such as visits to museums or heritage sites. Students reported an appreciation for the L2 culture, mostly related to the relaxed and welcoming atmosphere and an increase in their L2 confidence. The findings also underscore the importance of constant interaction in the target language with host community members. Future programming and related research should emphasize learners’ engagement with the host community, both prior to arrival and throughout their time abroad.

Résumé

Cette étude traite d’une expérience d’études à l’étranger d’une durée de 5 semaines. Un groupe d’étudiants d’une université canadienne de langue anglaise apprenant l’espagnol ont séjourné en Espagne. Cette étude à méthodologie mixte a combiné des mesures quantitatives à une enquête qualitative pour explorer combien souvent et avec qui les apprenants de langue seconde utilisaient l’anglais et l’espagnol durant leur séjour. À la suite de ce séjour, les participants ont complété un profil de contacts linguistiques et ont répondu à des questions ouvertes encourageant la métaréflexion sur les contacts linguistiques, les perceptions de la culture et les résultats personnels. Les résultats ont révélé que les apprenants s’appuyaient sur leurs activités quotidiennes pour mieux comprendre la culture cible au lieu des activités requises comme les visites aux musées ou aux sites patrimoniaux.  En outre, les étudiants ont exprimé une appréciation de la langue seconde, surtout par rapport à l’ambiance décontractée et accueillante ainsi qu’à leur confiance accrue dans leur habileté à communiquer dans leur langue seconde. Les résultats ont aussi indiqué l’importance d’une interaction constante avec la langue seconde. La programmation future ainsi que la recherche qui y est reliée devrait favoriser l’interaction avec les étudiants et leurs hôtes, à la fois avant leur arrivée et pendant leur séjour à l’étranger.

Biografía del autor/a

John W. Schwieter, Wilfrid Laurier University & University of Greenwich

Dr. John W. Schwieter is an Associate Professor of Spanish and Linguistics and a Faculty of Arts Teaching Scholar at Wilfrid Laurier University where he is also the director of the Psycholinguistics and Language Acquisition Lab. He is also a Visiting Professor of Applied Linguistics in the Centre for Applied Research and Outreach in Language Education (CAROLE) at the University of Greenwich in London, UK.

Aline Ferreira, Wilfrid Laurier University & University of Toronto

Dr. Aline Ferreira is a post-doctoral research fellow in psychology and the associate director of the Psycholinguistics and Language Acquisition Lab at Wilfrid Laurier University. She is also a sessional lecturer of Portuguese at the University of Toronto.

Archivos adicionales

Publicado

2017-03-30

Cómo citar

Schwieter, J. W., & Ferreira, A. (2017). On the Interrelated Nature of Study Abroad Learners’ Language Contact, Perceptions of Culture, and Personal Outcomes. Canadian Journal of Applied Linguistics, 19(2), 151–173. Recuperado a partir de https://journals.lib.unb.ca/index.php/CJAL/article/view/22698