Ir al menú de navegación principal Ir al contenido principal Ir al pie de página del sitio

Articles

Vol. 17 Núm. 2 (2014)

Comparing Written Competency in Core French and French Immersion Graduates

Enviado
marzo 1, 2013
Publicado
2015-03-09

Resumen

 

Abstract

 

Few studies have compared the written competency of French immersion students and their core French peers, and research on these learners at a postsecondary level is even scarcer. My corpus consists of writing samples from 255 students from both backgrounds beginning a university course in French language. The writing proficiency of core French and French immersion graduates was compared based on total output and several measures of grammatical and syntactical accuracy. Few statistically significant differences emerge. However, a subgroup of core French learners who had benefitted from an authentic immersion experience appears to outperform both regular core French and French immersion groups. The purpose of this quantitative study is primarily diagnostic; the results should help universities better serve the needs of first-year students.

 

 

Résumé

 

 

Les études comparant la compétence écrite des étudiants de programmes d’immersion française et de français cadre sont peu nombreuses—particulièrement au niveau postsecondaire. Mon corpus consiste en des échantillons du français écrit de 255 étudiants issus de ces deux formations qui commencent un cours de français à l’université. J’ai comparé leur production globale et leur précision sur le plan morphosyntaxique. Peu de différences statistiquement significatives en émergent. Toutefois, un sous-groupe d’étudiants cadre ayant bénéficié d’une expérience d’immersion authentique se révèle comme le plus compétent selon plusieurs des mesures utilisées. Les résultats de cette étude quantitative devraient aider les universités à mieux répondre aux besoins des étudiants de première année.