Les étudiants ont la parole : typologie des caractéristiques des activités technologiques de langue
Palabras clave:
Intégration des TIC, Activités technologiques langagièresResumen
Cet article présente une recherche qualitative s’appuyant sur une analyse
de construits (Kelly, 1995) réalisée auprès de 71 étudiants inscrits dans
des cours de français langue seconde dans cinq universités canadiennes.
Les objectifs poursuivis par cette recherche sont d’une part, de réaliser
un recensement d’activités technologiques de langue tels que les
étudiants les ont utilisées dans leurs cours de français et d’autres
part, d’établir une catégorisation des caractéristiques de ces activités.
Tout en s’inspirant de certains aspects de modèles existant (Chamberland,
Lavoie, et Marquis, 1996; Burnett (2000); Poellbhuber et Boulanger (2001);
Perrault (2003); Cantin (2008), cet article propose une typologie de
six grands types d’activités basée sur sept continuums bipolaires. Cette
typologie de caractéristiques présente des profils différents pour chaque
type d’activité et offre des retombées pédagogiques avantageuses pour les
professeurs de langue.
This paper presents the results of a qualitative construct analysis
(Kelly, 1995) survey conducted with 71 students enrolled in French as a
second language courses at five Canadian universities. The objectives of
this research are to conduct a census of language technological
activities that students have used in their French classes and to
categorize their characteristics. A typology of six major types of
activities based on seven bipolar continua is proposed. This typology
presents different profiles for each type of activity and provides
educational tools for language teachers. The typology draws on some
aspects of existing models from Chamberland, Lavoie, and Marquis (1996),
Burnett (2000), Poellbhuber and Boulanger (2001), Perrault (2003) and
Cantin (2008).
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
Authors who publish with The Canadian Journal of Applied Linguistics (CJAL) agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the CJAL right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License <https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/> that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in the CJAL.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the CJAL's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in the CJAL.
- Authors will not simultaneously submit the same piece of work for possible publication to more than one academic journal at a time.