Students’ Transition from Secondary School French Programs into University Level French Immersion

Authors

  • Jérémie Séror University of Ottawa
  • Alysse Weinberg University of Ottawa

DOI:

https://doi.org/10.37213/cjal.2021.29533

Abstract

A great deal of time and resources are invested throughout Canada to encourage students to learn French as a second official language through a variety of programs (core French, intensive French, and French immersion programs). Little is known, however, about the impact of these efforts once French language learners complete their high school studies. This paper reports on longitudinal qualitative case studies of two students registered within a Canadian university-level immersion stream. Drawing on an academic discourse socialization approach, the paper examines students’ perspectives of their literacy development as they transition from high school French language programs to a universitylevel immersion program designed to promote advanced levels of bilingualism. Findings stress how the experience of transitioning from French high school programs to university immersion challenges students’ perception of themselves as French learners and their notion of the legitimacy of their high school French experiences.

Author Biographies

Jérémie Séror, University of Ottawa

J´erémie Séror is an assistant professor at the Official Languages and Bilingualism Institute. His research focuses on the socially constructed nature of academic literacies and multilingual students' educational and social achievement.

Alysse Weinberg, University of Ottawa

Les recherches de la professeure Weinberg portent sur le domaine de l’immersion au niveau universitaire et l’impact des nouvelles technologies dans l'enseignement des langues secondes en salle de classe.

Elle donne des cours de français langue seconde à tous les niveaux (débutants, intermédiaires et avancés) depuis plus de 25 ans. Pendant ces années, elle a travaillé à la fois en salle de classe et au laboratoire de langue traditionnelle et multimédia. Fervente adepte des nouvelles technologies, elle développe constamment du matériel de cours pour elle-même ainsi que pour ses collègues.

En tant que professeure de langue, elle tâche d'élargir les horizons des apprenants et de leur donner le goût de communiquer dans une autre langue et d'approfondir leurs connaissances. Elle tente de guider et d'orienter les apprenants afin qu'ils puissent développer leurs propres stratégies d'apprentissage tout en respectant leurs besoins et leurs styles d'apprentissage.

Depuis l’introduction du Régime d’immersion, elle a relevé ce nouveau défi avec enthousiasme en étant une des premières responsables pédagogiques du Régime. Elle s’est spécialisée dans l’enseignement des cours d'encadrement linguistique en particulier en histoire.  Elle a également  entrepris des recherches sur différents aspects de la pédagogie de l’immersion au niveau universitaire et finalement a rejoint le réseau de recherche en immersion universitaire du CCERBAL.

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Published

2021-01-22

How to Cite

Séror, J., & Weinberg, A. (2021). Students’ Transition from Secondary School French Programs into University Level French Immersion. Canadian Journal of Applied Linguistics, 24(1), 159–180. https://doi.org/10.37213/cjal.2021.29533

Issue

Section

Articles