Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Articles

Vol. 21 No. 2 (2018)

Fee-Paying English Language Learners: Situating International Students’ Impact on British Columbia’s Public Schools

Submitted
July 16, 2016
Published
2019-02-11

Abstract

Abstract

This article examines the relationship between international education and English as an additional language (EAL) education in British Columbia’s public education system. Drawing on a wide range of data generated as part of a longitudinal study of high school aged fee-paying international students (FISs) in an urban school district in British Columbia, I make the case that FIS recruitment and presence is having a socializing impact on EAL education in British Columbia’s public schools. In contrast to the way FISs are accounted for in official government statistics, I show how, across multiple actors and dimensions of the public system, FISs are routinely treated and represented as English language learners (ELLs). I argue that these routinized constructions are evidence of the multilayered socialization of EAL education by internationalization efforts in British Columbia’s K-12 sector, and discuss some of the ways this FIS socialization is consequential for EAL learning and teaching in public high schools. I situate my discussion of the FIS-EAL relationship within the larger context of applied linguistics and education-related research on internationalization and educational migration in K-12 settings, and raise questions about how FIS socialization is relevant to discussions of public education.

Résumé

Cet article examine la relation entre l’éducation internationale et l’éducation en anglais langue additionnelle (ALA) dans le système scolaire public de la Colombie-Britannique. En m’appuyant sur un large éventail de données générées dans le cadre d’une étude longitudinale auprès d’élèves internationaux payant des frais (EPF) dans un district scolaire urbain de la Colombie-Britannique, je démontre que le recrutement des EPF et leur présence ont une incidence sur la socialisation dans les écoles publiques de la province. Contrairement à la façon dont on tient compte des EPF dans les statistiques officielles du gouvernement, j’illustre comment, entre plusieurs intervenants et dimensions du système public, les EPF sont traités et représentés de façon routinière comme des apprenants de langue anglaise. J’avance que ces construits routiniers sont des preuves d’une socialisation à plusieurs couches de l’éducation en ALA dans les efforts d’internationalisation du secteur M-12 de la Colombie-Britannique. J’explique certaines façons dont cette socialisation des EPF a des incidences sur l’apprentissage et l’enseignement de l’ALA dans les écoles secondaires publiques. Je situe ma discussion de la relation entre les EPF et l’ALA dans le contexte plus large de la linguistique appliquée et les domaines de recherche en éducation liés à l’internationalisation et à la migration éducative dans les environnements scolaires de M-12. Je soulève des questions par rapport à la pertinence de la socialisation des EPF dans les discussions au sujet de l’éducation publique.