Peer Editing in French Using Digital Tools: A Micro-Analysis of Learner-Computer Interactions
Keywords:
peer editing, learning strategies, learner-computer interactions, task designAbstract
Abstract
This paper describes a case study focused on the ways in which university-level learners of French as a second language collaborate during peer-editing sessions assisted by digital tools. The purpose of the study is to better understand users’ interactions with each other and with technologies at a micro level. Audio recordings and video screen captures of peer-editing sessions serve as a basis for our analysis of strategies deployed by 12 learners of French as a second language enrolled in an intensive intermediate grammar and writing course. Using a mixed-methods approach based on qualitative and quantitative data collected with five peer-editing groups, the study centres on processes in which participants engage to perform their tasks. The paper makes recommendations regarding task design and learners’ training for development of digital literacies.
Résumé
Cet article présente une étude de cas portant sur les stratégies utilisées par des apprenants de français langue seconde en milieu universitaire, lors de séances de correction des pairs assistées par des outils numériques. L’objectif de l’étude était de mieux comprendre, à un niveau micro, les façons dont les participants interagissaient entre eux, ainsi que d’identifier les interactions avec les outils numériques utilisés. Pour ce faire, nous avons eu recours à des enregistrements audio et à des captures d’écran de séances de correction des pairs pour analyser les stratégies mises en œuvre par ces étudiants inscrits dans un cours de grammaire et d’écriture de niveau intermédiaire. À partir des données d’ordre quantitative et qualitative recueillies auprès de cinq groupes d’apprenants, cette étude s’est concentrée sur les procédés auxquels avaient eu recours les participants pour accomplir la tâche. L’article offre des recommandations sur les conceptions de tâches et sur la formation à la littératie numérique.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with The Canadian Journal of Applied Linguistics (CJAL) agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the CJAL right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License <https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/> that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in the CJAL.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the CJAL's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in the CJAL.
- Authors will not simultaneously submit the same piece of work for possible publication to more than one academic journal at a time.