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Articles

Vol. 19 No. 2 (2016): Special Issue: The Culture of Study Abroad

Conceptualizations, Images, and Evaluations of Culture in Study Abroad Students

Submitted
October 18, 2015
Published
2017-03-23

Abstract

Abstract

This article focuses on the cultural dimension of sojourners’ learning during study abroad periods. By examining the cases of two Canadian learners of German who studied abroad in Germany for 1 year, we aim to amend discussions in existing research on what kind of cultural learning may take place during study abroad and how cultural learning may be conceptualized and operationalized. Our results suggest that assuming that study abroad leads to a heightened intercultural sensitivity, to more cultural knowledge, and to an increased intercultural competence, is problematic with respect to the conceptual underpinnings of “cultural learning.” The notions of culture that underlie much of what participants consider “cultural learning and experience” often remain essentialist. We therefore propose to replace the interculturality paradigm by a transculturality paradigm as it allows us to capture the complexities of study abroad and cultural learning more accurately.

Résumé

Cet article examine l’aspect culturel de l’expérience d’apprentissage lors de périodes d’échange à l’étranger. En nous appuyant sur l’exemple de deux apprenants canadiens de l’allemand qui ont passé une année en Allemagne, nous cherchons à contribuer à la discussion sur le type de connaissances culturelles acquises lors de l’échange et à préciser comment l’apprentissage culturel peut être conceptualisé et mis en usage. Les résultats de nos observations suggèrent qu’il est problématique de s’attendre à une augmentation de la sensibilité et de la compétence interculturelles et à l’apprentissage de la culture à cause de la notion même de « l’apprentissage culturel ». Les notions de culture qui sous-tendent ce que les participants considèrent comme « expérience et apprentissage culturels » restent souvent basiques. Alors, nous proposons de remplacer le paradigme interculturaliste par un paradigme transculturaliste, ce qui permettrait de mieux rendre compte de la complexité de l’expérience des échanges et de l’apprentissage culturel.