Studies in Canadian Literature / Études en littérature canadienne

Studies in Canadian Literature/Études en littérature canadienne (SCL/ÉLC) is a biannual, bilingual journal devoted to the study of Canadian literature in English and French, and published at the University of New Brunswick in Fredericton. SCL/ÉLC is peer-reviewed, and welcomes submissions on all aspects of Canadian literature.

The Editor of SCL/ÉLC is Cynthia Sugars (cynthia.sugars@uottawa.ca). The Managing Editor is Kathryn Taglia (scl@unb.ca). The journal has published continuously since 1975, when it was founded by Barrie Davies, Desmond Pacey, Roger Ploude, and Michael Taylor. Past editors are Kathleen Sherf, John Ball, Jennifer Andrews, and Herb Wyile.

SCL/ÉLC is indexed in the Canadian Periodical Index, the MLA Index, and the American Humanities Index; it is available on-line in the Canadian Business and Current Affairs Database and in microform from Micromedia Inc. It is a member of the Canadian Association of Learned Journals, the Association of Canadian Studies, and the Canadian Magazine Publishers Association.

Publication of the journal is made possible by grants from the Social Sciences and Humanities Research Council of Canada, the University of New Brunswick, and the Province of New Brunswick.


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(Updated 2015)
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Call for Papers: Objet : La Confédération du Canada : nouvelles approches de la littérature canadienne du 19e siècle

 

Les progrès récents dans des domaines tels que les médias numériques, l’histoire du livre, et la mondialisation et les études transnationales ont révolutionné beaucoup de nos hypothèses les plus fondamentales au sujet de la littérature, y compris les idées sur les limites et le pouvoir des publics lecteurs, les traditions littéraires nationales et impériales, les formes opposées de mémoire culturelle, l’impact de l’évolution des pratiques en matière de publication et de droit d’auteur, et les relations entre la littérature et des formes concurrentes d’autorités civiles. Ces réévaluations ont mis en lumière les façons dont les cultures de l’imprimé ont permis à différents types d’écrivains d’enraciner et de bousculer à la fois les formes prédominantes de différence culturelle fondée sur le sexe, la religion, la classe et la race. Ces changements ont aussi apporté un nouvel éclairage stimulant sur les idées antérieures au sujet de l’écriture, en contribuant à dénaturaliser de nombreuses hypothèses clés sur les débuts de la littérature canadienne. Ces dernières décennies, nous sommes devenus de plus en plus attentifs aux formes cruciales de travail culturel qu’il fallait accomplir afin de consolider les aspects les plus fondamentaux du paysage littéraire qui fait maintenant l’objet d’une relecture critique. Peu d’époques se sont caractérisées par des débats et des évolutions culturels plus dynamiques, étendus et instables sur le plan politique, tant localement que dans les contextes transnationaux and impériaux plus larges, que le 19e siècle au Canada. Bon nombre des caractéristiques les plus puissantes de notre propre paysage littéraire qui font maintenant l’objet d’une relecture en profondeur ont leurs racines dans cette époque.

Le 150e anniversaire de la Confédération constitue le moment idéal pour une vaste réflexion critique sur le contexte historique de longue durée de ces premiers débats. Ce numéro spécial de Studies in Canadian Literature/Études en littérature canadienne offre aux collaborateurs une bonne occasion d’explorer ces questions dans divers contextes historiques et théoriques. Nous invitons les soumissions d’articles portant sur tous les auteurs et tous les sujets qui ont trait à la littérature canadienne du 19e siècle. Les articles peuvent traiter de sujets variés, notamment :

  • les mobilités transatlantiques et transnationales
  • la littérature et la contestation politique
  • les interventions indigènes
  • les réactions anti-hégémoniques à la Confédération
  • l’écriture féminine et les questions de genre littéraire
  • le nationalisme culturel chez les francophones
  • la Confédération en tant que communauté imaginée
  • l’impact des journaux et des périodiques
  • l’évolution des codes de professionnalisme en littérature
  • la légitimation des colons envahisseurs
  • le régionalisme et l’idée de nation
  • les possibilités de publication émergentes
  • la législation sur le droit d’auteur au Canada, aux États-Unis et en Grande-Bretagne
  • la piraterie littéraire
  • l’avènement des sociétés littéraires
  • les réévaluations des communautés loyalistes
  • les récits de voyage et le savoir local
  • les pratiques théâtrales émergentes
  • les réponses littéraires au rapport Durham
  • l’éducation et la formation de traditions littéraires
  • les lieux de mémoire culturels

Les articles doivent contenir entre 6 000 et 8 000 mots, y compris les notes et les ouvrages cités, et se conformer au Guide du rédacteur, 2e édition. Veuillez soumettre votre article par courriel en format Word à l’adresse suivante : scl@unb.ca. La date limite d’envoi des articles est le 21 mars 2017. La publication est prévue pour l’automne de 2017. Les articles peuvent être soumis en français ou en anglais. Pour obtenir de plus amples renseignements, consultez le site Web de la revue à http://journals.hil.unb.ca/index.php/SCL/, ou communiquez avec Cynthia Sugars à csugars@uottawa.ca ou Paul Keen à paul_keen@carleton.ca.

 
Posted: 2017-01-09
 

Call for Papers: ***Deadline Extended Until March 21*** Re:Confederating Canada: New Approaches to Nineteenth-Century Canadian Literature

 

Recent developments in fields such as digital media, book history, and globalization and transnational studies have revolutionized many of our most fundamental assumptions about literature, including ideas about the limits and power of reading publics, national and imperial literary traditions, contending forms of cultural memory, the impact of evolving publishing and copyright practices, and relations between literature and competing forms of civic authority. These reassessments have highlighted the ways print cultures enabled different types of writers to both entrench and unsettle prevailing forms of cultural difference along gender, religious, class, and racial lines. These changes have also cast earlier ideas about writing in an exciting new light by helping to denaturalize many key assumptions about early Canadian literature. In recent decades, we have become increasingly attentive to the crucial forms of cultural work that had to be done in order to consolidate the most fundamental features of a literary landscape that is now the subject of critical reconsideration. Few eras were characterized by more energetic, politically volatile, and wide-ranging cultural debates and developments, both locally and within larger transnational and imperial contexts, than nineteenth-century Canada. Many of the most powerful features of our own literary landscape, which are now the subject of major revision, have their roots in this era.

The 150th anniversary of Confederation presents an ideal moment for wide-ranging critical reflection on the longer historical context of these earlier debates. This special issue of Studies in Canadian Literature/Études en littérature canadienne offers contributors a timely opportunity to explore these questions across a variety of historical and theoretical contexts. We welcome submissions on all authors or topics relating to nineteenth-century Canadian literature. Possible topics include, but are not limited to:

  • transatlantic and transnational mobilities
  • literature and political protest
  • Indigenous interventions
  • counter-hegemonic responses to Confederation
  • women’s writing and questions of genre
  • francophone cultural nationalism
  • Confederation as imagined community
  • the impact of newspapers and periodicals
  • changing codes of literary professionalism
  • settler-invader legitimation
  • regionalism and the idea of the nation
  • emerging publishing opportunities 
  • copyright legislation in Canada, the USA, and Britain
  • literary piracy
  • the advent of literary societies
  • reappraisals of Loyalist communities
  • travel writing and local knowledge
  • emergent theatre practices
  • digitizing the 19th century
  • education and the formation of literary traditions
  • sites of cultural memory

Submissions should be 6,000-8,000 words, including Notes and Works Cited, and should conform to the MLA Handbook, 7th edition. Please submit essays electronically via Word attachment to scl@unb.ca. Deadline for submissions is extended to 21 March 2017, with publication scheduled for Fall 2017. We welcome submissions in English and in French.

Cynthia Sugars at csugars@uottawa.ca

or

Paul Keen at paul_keen@carleton.ca.

 
Posted: 2017-01-10
 
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