Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Articles

Vol. 27 No. 3 (2024)

Effet de l’enseignement de l’orthographe et de l’enseignement du sens des mots sur l’apprentissage des phonèmes multigraphémiques et des lettres muettes par des élèves de 7-8 ans

DOI
https://doi.org/10.37213/cjal.2024.33618
Submitted
September 22, 2023
Published
2025-05-30

Abstract

Most spelling errors made by elementary school students are associated with the production of multigraphemic phonemes and silent letters. To document the best ways of teaching these spelling phenomena, two experimental conditions were tested with two groups of 7-8 year-old students: 1) teaching formal and semantic word properties (n = 43) and 2) teaching formal word properties (n = 44). A third group of students constituted the control group (n = 44). For both experimental conditions, the same 24 words were taught to the students. To assess the students’ learning, they were given a dictation before and after the intervention. The results show that the intervention contributed to the learning of multigraphemic phonemes and silent letters for students who benefited from the experimental conditions tested, although variations were observed depending on the orthographic phenomena.

References

  1. Anctil, D. et Tremblay, O. (2016). Jouer au lexicographe : apprendre à définir. Vivre le primaire, 29, 66-67.
  2. Álvarez‐Cañizo, M., Suárez‐Coalla, P., & Cuetos, F. (2019). Orthographic learning in Spanish children: Influence of previous semantic and phonological knowledge. Journal of Research in Reading, 42(1), 137-149. https://doi.org/10.1111/1467-9817.12254
  3. Apel, K. (2011). What is orthographic knowledge? Language, Speech, and Hearing Services in Schools, 42(4), 592-603. https://doi.org/10.1044/0161-1461(2011/10-0085)
  4. Apel, K., Henbest, V. S., & Masterson, J. (2019). Orthographic knowledge: Clarifications, challenges, and future directions. Reading and Writing, 32(4), 873-889. https://doi.org/10.1007/s11145-018-9895-9
  5. Catach, N. (2008). L’orthographe française. Traité théorique et pratique. Armand Colin.
  6. Cogis, D. (2005). Pour enseigner et apprendre l'orthographe : nouveaux enjeux, pratiques nouvelles, école-collège. Delagrave.
  7. Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences (2nd ed.). Erlbaum. https://doi.org/10.4324/9780203771587
  8. Conrad, N. J., Kennedy, K., Saoud, W., Scallion, L., & Hanusiak, L. (2019). Establishing word representations through reading and spelling: Comparing degree of orthographic learning. Journal of Research in Reading, 42(1), 162-177. https://doi.org/10.1111/1467-9817.12256
  9. Conseil supérieur de l'éducation. (2008, mars 27). Plan stratégique 2007-2011. Gouvernement du Québec. https://www.cse.gouv.qc.ca/wp-content/uploads/2020/01/50-0202-PS-2007-2011.pdf
  10. Costerg, A. (2018). Développement de la compétence orthographique : étude des connaissances des frontières lexicales d’élèves sans difficulté à l’écrit et d’élèves dyslexiques du primaire. [Thèse de doctorat, Université de Montréal]. Papyrus. http://hdl.handle.net/1866/21210
  11. Daigle, D. (2003). Étude des traitements phonémique, syllabique, morphologique et visuo-orthographique en lecture chez des élèves sourds du primaire et du secondaire. (Thèse de doctorat inédite, Université de Montréal).
  12. Daigle, D. et Berthiaume, R. (2021). L’apprentissage de la lecture et de l’écriture : Décomposer les objets d’enseignement en microtâches pour les rendre accessibles à tous les élèves. Chenelière Éducation
  13. Daigle, D., Berthiaume, R., Plisson, A., Ruberto, N., Varin, J., & Costerg, A. (2020). Do all roads really lead to Rome? The case of spelling acquisition. Reading and Writing, 33(2), 313–328. https://doi.org/10.1007/s11145-019-09965-4
  14. Daigle, D., Costerg, A., Plisson, A., Ruberto, N., & Varin, J. (2016). Spelling errors in French‐speaking children with dyslexia: Phonology may not provide the best evidence. Dyslexia, 22(2), 137-157. https://doi.org/10.1002/dys.1524
  15. Daigle, D., et Montésinos-Gelet, I. (2013). Le code orthographique du français : ses caractéristiques et son utilisation. Dans D. Daigle, I. Montésinos-Gelet et A. Plisson (dir.), Orthographe et populations exceptionnelles (p. 11-34). Presses de l’Université du Québec.
  16. Faul, F., Erdfelder, E., Lang, A.-G., & Buchner, A. (2007). G*Power 3: A flexible statistical power analysis program for the social, behavioral, and biomedical sciences. Behavior Research Methods, 39(2), 175-191. https://doi.org/10.3758/BF03193146
  17. Fayol, M., Grimaud, F. et Jacquier, M. (2013). Une expérience d’enseignement explicite de l’orthographe lexicale. ANAE. Approche neuropsychologique des apprentissages chez l’enfant, 123, 156-163.
  18. Fayol, M. et Jaffré, J.-P. (2014). Apprendre et utiliser l’orthographe lexicale. Dans M. Fayol et J.-P. Jaffré (dir.), Que sais-je ? L’orthographe (p. 55-89). Presses universitaires de France.
  19. Field, Z., Miles, J., & Field, A. (2012). Discovering statistics using R. Discovering statistics using R. Sage Publications.
  20. Gingras, M., & Sénéchal, M. (2017). Silex: A database for silent-letter endings in French words. Behavior Research Methods, 49(5), 1894–1904. https://doi.org/10.3758/s13428-016-0832-z
  21. Godin, M.-P., Berthiaume, R., & Daigle, D. (2021). The « Sound of Silence »: Sensitivity to silent letters in children with and without developmental language disorder. Language, Speech, and Hearing Services in Schools, 52(4), 1007-1019. https://doi.org/10.1044/2021_LSHSS-21-00004
  22. Graham, S., Morphy, P., Harris, K. R., Fink-Chorzempa, B., Saddler, B., Moran, S., & Mason, L. (2008). Teaching spelling in the primary grades: A national survey of instructional practices and adaptations. American Educational Research Journal, 45(3), 796-825. https://doi.org/10.3102/0002831208319722
  23. Graham, S., & Perin, D. (2007). A meta-analysis of writing instruction for adolescent students. Journal of Educational Psychology, 99(3), 445-476. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/0022-0663.99.3.445
  24. Graham, S., et Santangelo, T. (2014). Does spelling instruction make students better spellers, readers, and writers? A meta-analytic review. Reading and Writing, 27(9), 1703-1743. https://doi.org/10.1007/s11145-014-9517-0
  25. Habib, M. (2018). La constellation des dys : bases neurologiques de l’apprentissage et de ses troubles (2e édition). De Boeck supérieur.
  26. Hattie, J. (2012). Visible learning for teachers: Maximizing impact on learning. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203181522
  27. Jacquier-Roux, M., Lequette, C., Pouget, G., Valdois, S. et Zorman, M. (2010). BALE : batterie analytique du langage écrit. Laboratoire Cogni-Sciences.
  28. Lété, B., Sprenger-Charolles, L., & Colé, P. (2004). MANULEX: A grade-level lexical database from French elementary school readers. Behavior Research Methods, Instruments & Computers, 36(1), 156-166. https://doi.org/10.3758/BF03195560
  29. Makassikis, M. (2023). L’orthographe lexicale du français, un système qui gagnerait à être amendé. Didactique du FLES : Recherches et pratiques, 2(2), 221-234. https://doi.org/10.57086/dfles.789
  30. McLaughlin, T. F., Weber, K. P., & Derby, K. M. (2013). Classroom spelling interventions for students with learning disabilities. In H. L. Swanson, & K. R. Harris (Eds.), Handbook of learning disabilities (2nd ed., pp. 439-447). Guilford Press.
  31. Ministère de l’éducation, du loisir et du sport [MELS]. (2019). Liste orthographique : document de référence. Gouvernement du Québec. http://www.education.gouv.qc.ca/fileadmin/site_web/documents/education/jeunes/pfeq/Liste-orthographique-document-reference.pdf
  32. Morin, M.-F. (2002). Le développement des habiletés orthographiques chez des sujets francophones entre la fin de la maternelle et de la première année du primaire. (Thèse de doctorat inédite, Université Laval).
  33. Nation, I. S. P. (2001). Learning vocabulary in another language. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9781139524759
  34. Organisation de coopération et de développement économique. (2016). L’importance des compétences : nouveau résultats de l’évaluation des compétences des adultes. Études de l’OCDE sur les compétences. https://doi.org/10.1787/9789264259492-fr.
  35. Ouellette, G. (2010). Orthographic learning in learning to spell: The roles of semantics and type of practice. Journal of Experimental Child Psychology, 107(1), 50-58. https://doi.org/10.1016/j.jecp.2010.04.009
  36. Pacton, S., Fayol, M., & Perruchet, P. (2005). Children's implicit learning of graphotactic and morphological regularities. Child Development, 76(2), 324-339. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2005.00848_a.x
  37. Pacton, S., Nys, M., Fayol, M. et Peereman, R. (2022). L’influence des connaissances graphotactiques dans l’acquisition de l’orthographe lexicale. Recommandations professionnelles concernant le langage écrit. (p. 232-237). Collège Français d’Orthophonie. https://hal.science/hal-03815726
  38. Pacton, S., Perruchet, P., Fayol, M., & Cleeremans, A. (2001). Implicit learning out of the lab: The case of orthographic regularities. Journal of Experimental Psychology, 130(3), 401-426. https://doi.org/10.1037/0096-3445.130.3.401
  39. Peereman, R., Lété, B., & Sprenger-Charolles, L. (2007). Manulex-infra: Distributional characteristics of grapheme-phoneme mappings, and infralexical and lexical units in child-directed written material. Behavior Research Methods, 39(3), 579-589. https://doi.org/10.3758/BF03193029
  40. Perfetti, C. A. (2007). Reading ability: Lexical quality to comprehension. Scientific Studies of Reading, 11(4), 357-383. https://doi.org/10.1080/10888430701530730
  41. Perfetti, C. A. (2017). Lexical quality revisited. In E. Segers et P. van den Broek (Ed.), Developmental perspectives in written language and literacy (pp. 51-68). John Benjamins Publishing Company. https://doi.org/10.1075/z.206.04per
  42. Perfetti, C. A., & Hart, L. (2002). The lexical quality hypothesis. Dans L. Verhoeven, E. Carsten, & R. Pieter (Eds.), Precursors of functional literacy (vol. 11, pp. 189-213). John Benjamins Publishing Company. https://doi.org/10.1075/swll.11.14per
  43. Plisson, A. (2017). L’appropriation des connaissances visuo-orthographiques par des élèves de la première à la quatrième année du primaire. (Thèse de doctorat, Université de Montréal). Papyrus. http://hdl.handle.net/1866/20055
  44. Plisson, A., Daigle, D., & Montesinos-Gelet, I. (2013). The spelling skills of French-speaking dyslexic children. Dyslexia, 19(2), 76-91. https://doi.org/10.1002/dys.1454
  45. Ruberto, N., Daigle, D., & Ammar, A. (2016). The spelling strategies of francophone dyslexic students. Reading and Writing, 29(4), 659-681. https://doi.org/10.1007/s11145-015-9620-x
  46. Ruberto, N., Daigle, D., Ammar, A. et Beaulieu, J. (2024). The effect of explicit instruction on the acquisition of words’ visual-orthographic phenomena by second-grade French-speaking children. Journal of Language and Literacy, 26(1), 28-57. https://doi.org/10.20360/langandlit29634
  47. Schlagal, B. (2007). Best practices in spelling and handwriting. In S. Graham, C. MacArthur, & J. Fitzgerald (Eds.), Best practices in writing instruction (pp. 179-201). Guilford Press.
  48. Share, D. L. (2004). Orthographic learning at a glance: On the time course and developmental onset of self-teaching. Journal of Experimental Child Psychology, 87(4), 267-298. https://doi.org/10.1016/j.jecp.2004.01.001
  49. Sprenger-Charolles, L. (2017). Une progression pédagogique construite à partir de statistiques sur l’orthographe du français (d’après Manulex-Morpho) : pour les lecteurs débutants et atypiques. A.N.A.E., 148, 247-256.
  50. Suárez-Coalla, P., Álvarez-Cañizo, M., et Cuetos, F. (2016). Orthographic learning in Spanish children. Journal of Research in Reading, 39(3), 292-311. https://doi.org/10.1111/1467-9817.12043
  51. Treiman, R. (2018). Teaching and learning spelling. Child Development Perspectives, 12(4), 235-239. https://doi.org/10.1111/cdep.12292
  52. van Rijthoven, R., Kleemans, T., Segers, E., et Verhoeven, L. (2018). Beyond the phonological deficit: Semantics contributes indirectly to decoding efficiency in children with dyslexia. Dyslexia, 24(4), 309-321. https://doi.org/10.1002/dys.1597