Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Articles

Vol 22 No 1 (2019): Special Issue: In Memory of Larry Vandergrift

Understanding the Relationship Between Second Language Teacher Beliefs and Their Instructional Practices: A Case Study of Core French Teachers

Submitted
October 12, 2017
Published
May 30, 2019

Abstract

Abstract

This study explores the relationship between Core French teachers’ beliefs and their instructional practices. In the literature, contextual elements, as well as the compatibility between teacher beliefs and second language teaching approaches such as communicative language teaching (CLT) have been regularly cited as key factors contributing to discrepancy between beliefs and practices. However, these factors did not adequately explain what I had witnessed as a teacher educator. To explore this topic, data were gathered via questionnaire, observations, and individual interviews on the beliefs and practices of Core French teachers in the Toronto, Ontario region. In analyzing the data through the lens of a hybrid framework of complexity theory and the theory of self-efficacy, small differences in how teachers handled chaos, the term used in complexity theory to describe periods of instability in non-linear systems such as Core French classrooms, were found to be a key factor in explaining discrepancies between beliefs and practices. Moreover, levels of self-efficacy were found to influence how teachers handled chaos. Findings also revealed important differences in outcome (e.g., teacher and student comfort with and use of the target language) in classes taught by teachers with a high degree of self-efficacy versus those with lower levels of self-efficacy.

Résumé

Dans cette étude, le lien entre les croyances des enseignants de français langue seconde et leurs pratiques pédagogiques est exploré. En tant qu’ancienne formatrice d’enseignants de français langue seconde, une de mes préoccupations principales était d’aider mes étudiants à assurer une convergence entre leurs croyances et leurs pratiques. Afin d’explorer ce sujet, une recherche a été effectuée auprès d’enseignants de français langue seconde dans la région de Toronto. La recherche dans le domaine présente souvent l’argument que les croyances des enseignants les empêchent de progresser et d’adopter des pratiques pédagogiques non-traditionnelles telles qu’une approche communicative. Pourtant, ceci ne correspond pas à ce que j’ai observé en salle de classe. En analysant mes données à travers un cadre théorique hybride de la théorie de la complexité et la théorie de l’auto-efficacité, je démontre que c’est la capacité d’un enseignant de gérer des moments de chaos, terme pour désigner une période d’instabilité dans tout système non-linéaire tel que la classe de français langue seconde, qui joue un rôle déterminant. La capacité de gérer le chaos est influencée par le niveau d’auto-efficacité de l’enseignant. Ceux qui ont un niveau d’auto-efficacité plus élevé réussissent à naviguer le chaos à ce que leurs pratiques restent fidèles à leurs croyances.