Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Articles

Vol. 19 No. 1 (2016)

Language Assessment Literacy as Professional Competence: The Case of Canadian Admissions Decision Makers

Submitted
June 18, 2015
Published
2016-08-08

Abstract

Abstract

This language assessment literacy project involves the collaboration of assessment professionals and admissions officers at higher education institutions across Canada. Following a survey with 20 institutions (Baker, Tsushima, & Wang, 2014), workshops were held at eight institutions across the country dealing with the use of language test scores in university admissions decision making. Recordings of these workshops were analyzed within the typology of workplace knowledge developed by Eraut and his colleagues (Eraut 1994, 2000, 2004a, 2004b; McKee & Eraut, 2012). In addition, participants commented on the usefulness of the workshop materials for their work responsibilities. Results provided insights into a) the language assessment literacy (LAL) base needed for these specific users, including both propositional and procedural components, and b) the possibilities of conceptualizing LAL for these score users as a type of professional workplace competence.

Résumé

Ce projet de sensibilisation en évaluation linguistique a été effectué avec la collaboration de professionnels de l’évaluation et de responsables des admissions dans les établissements d’enseignement supérieur à travers le Canada. Suite à un sondage effectué auprès de 20 institutions (Baker, Tsushima et Wang, 2014), des ateliers ont été organisés dans huit établissements à travers le pays traitant de l’utilisation des résultats des tests de langue dans la prise des décisions d’admission. Les enregistrements de ces ateliers ont été analysés dans la typologie des connaissances en milieu de travail développé par Eraut et ses collègues (Eraut, 1994, 2000, 2004a, 2004b ; McKee et Eraut, 2012). Les participants ont formulé des observations sur l’utilité du matériel d’atelier pour leurs responsabilités professionnelles. Les résultats nous aident à mieux comprendre a) les notions en évaluation de langues les plus pertinentes pour ces utilisateurs spécifiques et b) le potentiel de concevoir la « littératie en évaluation » comme étant un type de compétence professionnelle en milieu de travail.