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Articles

Volume 15 Number 2 / Fall 1994

Out of the Closet: Dramatic Works by Sarah Anne Curzon Part Two. Re-Dressing Gender Inequality: The Sweet Girl Graduate

Submitted
May 13, 2008
Published
1994-06-01

Abstract

This second of a two-part essay on Sarah Anne Curzon's "closet drama" examines the novel and duplicitous effects of cross-dressing in The Sweet Girl Graduate. The essay argues that Curzon's play is unique in the theatrical tradition of cross-dressing, first because it provides an extended political argument for the expansion of women's educational privileges and, second, because it displaces the male gaze in order to dramatize female use of, and response to, the cross-dressed body. Cette seconde partie de l'essai de Céleste Derksen sur les pièces de "théâtre à lire" de Sarah Anne Curzon étudie les effets nouveaux et ambigus du travestissment théâtral dans The Sweet Girl Graduate. Cet essaie montre que la pièce de Curzon est unique dans la tradition théâtrale du travestissment parce que, d'une part, elle apporte un argument politique de poids en faveur de l'augmentation des privilèges des femmes en matière de formation et que, d'autre part, elle déloge le regard du mâle pour mettre en évidence l'usage du corps travesti par les femmes ainsi que leur réaction à ce corps travesti.