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Articles

Volume 9 Number 1 / Spring 1988

The Interplay of Action and Set in the Plays of David Fennario

Submitted
May 13, 2008
Published
1988-01-01

Abstract

This essay studies the four plays David Fennario wrote during the time of his association with Centaur Theatre in Montreal. It examines the contradiction between two aspects of the plays. On one side of the contradiction is their adherence to the conventions of Naturalism, which signify a made environment in which human beings are trapped. On the other side is the fundamental premise of Marxism, that the social and physical environment is not fixed but is determined by a continual struggle between classes supporting the status quo, whose weapons are direct repression (force) and indirect repression (ideology), and the working class, whose weapon is praxis. The interaction between the characters and the set is the site of this contradiction. Following the productions of Moving, Fennario abandoned both Centaur and Naturalism. The essay concludes with a brief examination of the first play Fennario wrote for the Black Rock Theatre in his home community of Pointe Saint-Charles/Verdun. Dans cet article sont étudiées les quatre pièces composées par David Fennario lors de son association avec le Centaur Theatre à Montréal. Une contradiction s'y révèle entre deux aspects de ces pièces: d'une part, leur conformité aux conventions naturalistes qui impliquent un milieu factice où l'ètre humain se trouve emprisonné; de l'autre, la donnée fondamentale du marxisme où le milieu social et physique n'est pas prédéterminé mais se définit plutôt par une lutte incessante entre, d'un côté, les classes qui soutiennent le statu quo et don't les armes sont la répression directe (recours à la force) ou indirecte (recours à l'idéologie), et de I'autre côté la classe ouvrière, don't l'arme essentielle est l'action directe. C'est dans les rapports entre personnages et décors scéniques que se situerait cette contradiction. Après la création de Moving, l'auteur abandonna et le Centaur et le naturalisme. L'article se termine sur une brève analyse de la première pièce écrite pour le Black Rock Theatre, situé à Pointe Saint-Charles/Verdun, là où demeure Fennario.