Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Articles

Volume 9 Number 2 / Fall 1988

Infinite Variety or a Canadian 'National' Theatre: Roly Young and the Toronto Civic Theatre Association, 1945-1949

Submitted
May 13, 2008
Published
1988-06-06

Abstract

The founding of the Civic Theatre Association in Toronto in 1945, and its four-season production history until 1949, provide a microcosm of the embryonic development stage of post-World War II indigenous Canadian theatre. Created through the merger of fourteen Toronto-area amateur companies under the leadership of the film and theatre critic Roly Young (1903-48), the CTA sought to finance adequate theatre facilities and to provide work opportunities and appreciative audiences for Canadian artists and playwrights. Young's opposition to the principle of government arts subsidies to create a Canadian 'national' theatre placed him in direct conflict with the organizational work of John Coulter and Herman Voaden at the Arts and Letters Club and the Canadian Arts Council. L'établissement de la Civic Theatre Association à Toronto en 1945 et l'histoire de ses productions au cours des quatre saisons que vécut cette association représentent en microcosme l'état embryonnaire du théâtre canadien indigène à la fin de la Deuxième Guerre Mondiale. Produit de la fusion de quatorze compagnies locales de théâtre amateur, la CTA, animée par le critique dramatique et cinématique Roly Young (1903-1948), cherchait à assurer des conditions de travail et des locaux adéquats aussi bien qu'à attirer une clientèle susceptible d'apprécier les travaux d'artistes et de dramaturges canadiens. Opposé par principe aux subventions gouvernementales qui tendraient à créer un théâtre canadien «national», Young se trouva par cela même en conflit direct avec John Coulter et Herman Voaden qui, eux, préconisaient l'établissement d'un tel système au sein de l'Arts and Letters Club et du Conseil des arts.