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Articles

Volume 15 Number 2 / Fall 1994

Dialogic Monologue: A Dialogue

Submitted
May 13, 2008
Published
1994-06-01

Abstract

Michael Sidnell has drawn attention to the potential for dramatic monologue to be dialogic in ways that dialogue in the theatre rarely is, and he has pointed to a recent proliferation of dialogic monologue in Canadian theatre. This essay will examine the potentially dialogic function of monologue in some contemporary Canadian plays. Questions central to this examination will be: when is monologue dialogic, and what are the effects of dialogic monologue? Considering that the actor often stands indexicallyfor an autonomous subject which is easily conflated with the character the actor is playing, we are interested in looking at how the dialogism of the character's monologue might destabilize subjectivity. Looking at monologues from a range of contemporary Canadian scripts and performances, we will consider how the dialogic configuration of subjectivity affects gender, race, and sexuality. And considering that dialogism may be (as Helene Keyssar has argued it was for Bakhtin) "key to the deprivileging of absolute, authoritarian discourses," we are interested in what specific "authoritarian discourses" contemporary Canadian dialogic monologue deprivileges. Michael Sidnell a attiré notre attention sur le fait que le monologue dramatique au théâtre peut être dialogique d'une manière très différente du dialogue, et il a noté que le monologue dialogique est désormais très fréquent dans le théâtre canadien. Notre essai analyse la fonction potentiellement dialogique du monologue dans quelques pièces canadiennes contemporaines et il s'articule autour des questions suivantes: quand le monologue est-il dialogique, et quels en sont les effets. Considérant le fait que l'acteur est lui-même souvent le signe d'un sujet autonome pouvant être assimilé-identifié facilement au personnage qu'il joue, nous nous attacherons à observer comment le dialogisme du monologue du personnage peut déstabiliser la subjectivité. En analysant des monologues extraits de plusieurs pièces et spectacles canadiens contemporains, nous essayerons de comprendre comment la configuration dialogique de la subjectivité influence la représentation des genres, des races et de la sexualité. Enfin, et considérant que le dialogisme (selon Helen Keyssar, Bakhtin serait d'accord avec cette théorie) dépouille de leurs privilèges les discours absolus et autoritaires, nous nous intéresserons particulièrement aux discours autoritaires que déprivilégie le monologue dialogique canadien contemporain.