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Articles

Volume 18 Number 1 / Spring 1997

Offstage Sounds: The Permeable Playhouse of Charles Charles

Submitted
May 13, 2008
Published
1997-01-01

Abstract

Provincetown Playhouse manifests a complex thematic interplay of Sameness and Difference, which is rooted in the commonplace misrepresentation of male homosexual desire as a narcissistic formation unable to embrace Difference. Normand Chaurette makes use of this popular prejudice while moving beyond it. The drama not only critiques the inability of a homophobic society to accept alterity, but also critiques a gay identification with a masculinist ideology that perpetuates racism and sexism. Charles Charles's play, "The Sacrificial Slaying of Beauty," is a violent attempt at purging a male society of the feminine. In Charles's comic failure to suppress alterity during the performance of his play, Chaurette gives a model of the many unsuccessful attempts to eradicate Difference throughout Provincetown Playhouse. Provincetown Playhouse montre l'interaction thématique complexe entre l'Identité et l'Altérité, interaction qui est enracinée dans la représentation erronée et banale du désir homosexuel masculin en tant que formation narcissique incapable d'inclure l'Altérité. Normand Chaurette se sert de ce préjugé très répandu tout en le dépassant. La pièce ne critique pas seulement l'incapacité d'une société homophobe d'accepter l'altérité mais aussi une identification gay avec une idéologie phallocrate qui perpétue le racisme et le sexisme. La pièce de Charles Charles,"LeThéâtre de l'immolation de la beauté", s'efforce violemment de purger une société masculine du féminin. En nous montrant l'échec comique de Charles d'y parvenir dans la représentation de sa pièce, Chaurette nous donne, tout au long de Provincetown Playhouse, un modèle de beaucoup d'autres vains efforts pour supprimer l'Altérité.