Staging La Francophonie: Tradition, Tourism and Acadian Musical Spaces on Prince Edward Island
PDF

How to Cite

Forsyth, M. (2014). Staging La Francophonie: Tradition, Tourism and Acadian Musical Spaces on Prince Edward Island. MUSICultures, 40(2). Retrieved from https://journals.lib.unb.ca/index.php/MC/article/view/21523

Abstract

Cet article se penche sur la manière dont les discours sur la tradition, le tourisme et l’identité s’entrecroisent dans les représentations de « l’Acadie » qui se jouent sur l’Île du Prince Édouard (IPE). En me concentrant sur le phénomène du « party de cuisine » acadien et les productions de dîner-théâtre, j’examine la façon dont la communauté acadienne insulaire se représente elle-même et est représentée musicalement sur la scène culturelle de l’île et au dehors. J’explore la façon dont le tourisme façonne le paysage culturel de l’Île du Prince Édouard et en quoi les arrivées dans l’île (celles des touristes) et les départs de l’île (ceux des musiciens locaux partant en tournée) nous indiquent que l’identité francophone acadienne se comprend et s’exprime musicalement. Plus généralement, je m’interroge sur la façon dont le tourisme, qui « mercantilise » la tradition, contribue à définir et à mettre en marché le « local », et sur la manière dont les attentes émiques et étiques résultant de ces processus se traduisent en création artistique.
PDF
  • The author retains copyright over the work.
  • The author grants the journal owner (The Canadian Society for Traditional Music / La Société canadienne pour les traditions musicales) an exclusive license to publish the work.
  • The author may post a pre-print or post-print version of the work (see definitions below) on a personal website for up to twelve months after the work is published in MUSICultures. After twelve months, the pre-print version must be replaced with the published version.
  • The author may deposit the published PDF of the work in a non-commercial online repository twelve months after the work is published in MUSICultures, or any time thereafter.
  • Any such deposit must include a link to the work on the MUSICultures website, e.g., https://journals.lib.unb.ca/index.php/MC/article/view/19996

A pre-print is a work-in-progress—a contribution not yet accepted, or perhaps even submitted, to MUSICultures.

A post-print is the version of a contribution after peer review and acceptance by MUSICultures, with revisions completed.

The published version is the PDF file of a contribution as it appears in MUSICultures.

Please note that academia.edu and ResearchGate.com are both for-profit repositories; authors may not deposit the published PDF of the work in these repositories until after the journal’s embargo period.

For permission to reprint or translate material from MUSICultures, please contact Heather Sparling, General Editor of MUSICultures (heather_sparling@cbu.ca).