Volume 23, Number 4 (1996)
Articles

Informing the Fact: Inuit Traditional Knowledge Contributes Another Perspective

JoAnne Zamparo
School of Social Work, Memorial University of Newfoundland, St John's, NF.

Published 1996-12-12

How to Cite

Zamparo, J. (1996). Informing the Fact: Inuit Traditional Knowledge Contributes Another Perspective. Geoscience Canada, 23(4). Retrieved from https://journals.lib.unb.ca/index.php/GC/article/view/3924

Abstract

This paper discusses the differences between Inuit traditional knowledge and western science views, and presents a perspective designed to bring these two world views together. This is believed to be a highly desirable approach for the successful conduct of research and resource management projects on Inuit lands. Each world view has something to contribute to the other. Distinctions between indigenous (including Inuit) traditional knowledge and western science are identified using examples from wildlife resource management. These examples pinpoint issues that have emerged from previous attempts to integrate indigenous traditional knowledge with western science. These examples also provide insight into the elements necessary to facilitate a constructive working relationship between indigenous people and western scientists. The perspective presented synthesizes these elements to suggest the means to achieve constructive working relationships between Inuit people and practitioners of western science. Résumé Le présent article met en relation les différences entre l'approche des connaissances traditionnelles inuit et celle des connaissances scientifiques de l'Occident et, on y décrit une proposition visant à intégrer ces deux modes de connaissance. Nous croyons qu'il s'agit d'une approche éminemment souhaitable et qui permettra de mener avec succès des projets de recherches et de gestion des ressources naturelles sur les terres inuit. Chacune de ces approches possè de des caractéristiques qui profitera à l'autre. Des différences entre le monde des connaissances traditionnelles indigènes (Inuit entre autres), et celui des connaissances scientifiques occidentales sont illustrées en s'appuyant sur des exemples dans le domaine de la gestion des ressources fauniques. Ces exemples permettent de mettre en lumière certains problèmes qui se sont manifestés lors de tentatives d'intégration antérieures des connaissances traditionnelles avec les connaissances scientifiques occidentales. L'étude de ces exemples permet également de faire ressortir les facteurs à considérer pour l'édification d'une relation constructive viable entre les peuples indigènes et les scientifiques. L'approche proposée donne une vue synoptique des facteurs à considérer en vue de l'établissement d'une relation constructive viable entre le peuple inuit et les scientifiques occidentaux.