Volume 44, Number 2 (2017)
Professional Affairs

The Development of Canada's Competency Profile for Professional Geoscientists at Entry-to-Practice

Oliver Bonham
Chief Executive Officer Geoscientists Canada Burnaby, BC.
Bruce Broster
University of New Brunswick Department of Geology
David Cane
Catalysis Consulting Kamloops, BC
Keith Johnson
Consultant 20 Frankdale Avenue Toronto, ON
Kate MacLachlan
Association of Professional Engineers and Geoscientists of Saskatchewan Regina, Saskatchewan

Published 2017-07-21

How to Cite

Bonham, O., Broster, B., Cane, D., Johnson, K., & MacLachlan, K. (2017). The Development of Canada’s Competency Profile for Professional Geoscientists at Entry-to-Practice. Geoscience Canada, 44(2), 77–84. https://doi.org/10.12789/geocanj.2017.44.118

Abstract

Competency-based assessment approaches to professional registration reflect the move by professions, both in Canada and around the world, away from traditional credentials-based assessments centred on a combination of academic achievements and supervised practice time. Entry to practice competencies are the abilities required to enable effective and safe entry-level practice in a profession.
  In 2012, Geoscientists Canada received funding from the Government of Canada’s Foreign Credentials Recognition Program. A central component of the funding involved the development of a competency profile to assist in assessment for licensing in the geoscience profession. Work concluded with the approval of the Competency Profile for Professional Geoscientists at Entry to Practice by Geoscientists Canada in November 2014.
  The Competency Profile comprises concise statements in plain language, setting out the skills and abilities that are required to be able to work as a geoscientist, in an effective and safe manner, independent of direct supervision. It covers competencies common to all geoscientists; competencies for the primary subdisciplines of geoscience (geology, environmental geoscience and geophysics); and a generic set of high level competences that can apply in any specific work context in geoscience.
  The paper is in two parts. Part 1 puts the concept of competencies in context and describes the approach taken to develop the profile, including: input from Subject Matter Experts (practising geoscientists representing a diverse sampling of the profession); extensive national consultation and refinement; and a validation procedure, including a survey of practising Canadian geoscientists. Part 2 introduces the profile, explains its structure, and provides examples of some of the competencies. The full competency profile can be obtained from the Geoscientists Canada website www.geoscientistscanada.ca.
  Future work will identify specific indicators of proficiency related to each competency and suggest appropriate methodologies to assess such competencies. It will also involve mapping the profile to the existing Canadian reference standard, Geoscience Knowledge and Experience Requirements for Professional Registration in Canada.

RÉSUMÉ
Les approches d'évaluation basées sur les compétences en vue de l'inscription professionnelle reflètent l'abandon par les professions, tant au Canada que partout dans le monde, des évaluations classiques basées sur les titres de compétences et axées sur une combinaison de réalisations académiques et de temps de pratique supervisée. Les compétences au niveau débutant sont les capacités requises pour une pratique efficace et en toute sécurité audit niveau dans une profession.
  En 2012, Géoscientifiques Canada a reçu un financement du Programme de reconnaissance des titres de compétences étrangers du gouvernement du Canada. Une composante centrale du financement incluait l’élaboration d'un profil des compétences pour faciliter l'évaluation de la délivrance de permis dans la profession de géoscience. Ce travail a été conclu en novembre 2014 avec l'approbation par Géoscientifiques Canada du Profil des compétences pour les géoscientifiques professionnels au niveau débutant.
  Le profil des compétences comprend des déclarations concises dans un langage clair, définissant les compétences et les capacités requises pour exercer efficacement, en toute sécurité et indépendamment de toute supervision directe, en tant que géoscientifique. Il couvre les compétences communes à tous les géoscientifiques; les compétences pour les sous-disciplines primaires de la géoscience (géologie, géoscience environnementale et géophysique); et un ensemble générique de compétences de haut niveau pouvant s'appliquer dans tout contexte de travail spécifique en géoscience.
  Le document comporte deux parties. La 1ère partie met en contexte le concept de compétences et décrit l'approche adoptée pour élaborer le profil, y compris : les contributions d'experts dans le domaine (géoscientifiques professionnels représentant un échantillonnage diversifié de la profession); de vastes consultations et perfectionnements à l'échelle nationale; et une procédure de validation, incluant une enquête auprès des géoscientifiques professionnels canadiens. La 2ème partie présente le profil, explique sa structure et fournit des exemples pour certaines des compétences. Le profil des compétences complet est disponible sur le site web de Géoscientifiques Canada www.geoscientistscanada.ca.
  Les travaux futurs identifieront des indicateurs spécifiques d’aptitude liés à chaque compétence et suggèreront des méthodologies appropriées pour leur évaluation. Ils comprendront également la mise en correspondance du profil avec la norme de référence canadienne existante et les exigences en matière de Connaissances et expérience des géosciences requises pour l'inscription à titre professionnel au Canada.