Volume 38, Number 1 (2011)
Outreach

Putting the Earth into Science: Resource, Workshop and Field Trip for High School Science Teachers at GeoCanada 2010

Stella Heenan
Focal Point Scientific Inc. 265 Hatt Street Dundas, ON, Canada, L9H 2H1
Godfrey S. Nowlan
Geological Survey of Canada 3303–33rd Street N.W. Calgary, AB, Canada, T2L 2A7
Laura Clinton
Prospectors and Developers Association of Canada Mining Matters 135 King Street East Toronto, ON, Canada, M5C 1G6

Published 2011-01-01

How to Cite

Heenan, S., Nowlan, G. S., & Clinton, L. (2011). Putting the Earth into Science: Resource, Workshop and Field Trip for High School Science Teachers at GeoCanada 2010. Geoscience Canada, 38(1). Retrieved from https://journals.lib.unb.ca/index.php/GC/article/view/18586

Abstract

Putting the Earth into Science is a classroom resource that takes an interdisciplinary approach to expanding Earth science content in Canadian high schools. In recent history, Earth science has struggled to be identified as a core subject in school curricula. Differing approaches of whether it is placed in social studies (geography) or science has resulted in identity confusion. Alternatively, it is often seen as a specialist area of study, and hence optional. As a solution to this problem, the National EdGEO Workshop Program has developed a series of curricula-based lesson plans to integrate Earth science topics into the core subjects of physics, chemistry, biology and mathematics. The program will attract teachers of diverse science disciplines, and deliver a meaningful educational experience and important career information to high school students who are largely unaware of how Earth science impacts their daily lives. Putting the Earth into Science was launched during a workshop and field trip offered to teachers across Canada in conjunction with GeoCanada 2010. Sommaire La Terre en science est une source référence d’activités pédagogiques interdisciplinaires visant à accroître le contenu en sciences de la Terre du programme secondaire des écoles canadiennes. Ces dernières années, les sciences de la Terre ont peiné s’imposer comme matière essentielle du programme scolaire. Selon l’approche, elles étaient tantôt incorporées aux sciences sociales (géographie), tantôt aux sciences physiques, d’où la confusion. Elles sont aussi perçues comme matière spécialisée, et optionnelles à ce titre. Comme solution, le National EdGEO Workshop Program a mis au point une série de plans de cours permettant d’intgérer des thèmes de sciences de la Terre aux matières obligatoires comme la physique, la chimie, la biologie et les mathématiques. Le programme intéressera les enseignants de diverses disciplines scientifiques, et leur proposera une démarche éducationnelle riche, et offrira aux éléves du secondaire les informations essentielles sur la profession, eux qui ignorent en grande partie l’impact des sciences de la Terre dans leur vie quotidienne. La Terre en sciences a été lancée officiellement à l’occasion de la tenue d’un atelier et d’une excursion offerts aux enseignants canadiens lors du congrès GeoCanada 2010.