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Articles

Volume 16 Numbers 1 and 2 / Spring and Fall 1995

Healing the Border Wound: Fronteras Americanas and the Future of Canadian Multiculturalism

Soumise
mai 13, 2008
Publié-e
1995-01-01

Résumé

Guillermo Verdecchia's Fronteras Americanas, a very successful one-person show which premiered in Toronto in 1993, deals with two kinds of borders: those within the American continent, which result in stereotypes of the south; and those within the individual, which bring about a personal struggle to find home. In this essay I look at how Fronteras both reproduces and subverts what can be called "the ideology of Multiculturalism, " an ideology which has instituted acculturation behind a liberal discourse of integration. The negotiation between ideological compliance and challenge is found in the content of the play as well as in some of its means of production, such as venue and language. Fronteras's most powerful ideological subversion, however, is its final suggestion for a new way to imagine Canada. Dès sa création à Toronto en 1993, Fronteras Americanas de Guillermo Verdecchia fut un grand succès. La pièce traite de deux sortes de frontières: celles qui se trouvent à l'intérieur du continent américain - et qui donnent naissance aux stéréotypes du Sud - et celles qui habitent les individus et qui entraînent des luttes personnelles pour en arriver à trouver son identité. Dans cet essai, j'analyse la façon dont Fronteras reproduit et subvertit ce que l'on peut appeler "l'idéologie du multiculturalisme," une idéologie qui a institué l'acculturation sous couvert d'un discours libéral d'intégration. La négociation entre la complaisance idéologique et le défi se trouve dans le contenu de la pièce tout autant que dans certains de ses moyens de production, comme le lieu du spectacle et la langue utilisée. La subversion la plus puissante de Fronteras réside dans sa proposition finale d'une nouvelle façon d'imaginer le Canada.