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Articles

Volume 18 Number 2 / Fall 1997

"A Golf Club for the Golden Age": English Canadian Theatre Historiography and the Strange Case of Roy Mitchell

Soumise
mai 13, 2008
Publié-e
1997-06-01

Résumé

This article contends that through the work of academics committed to recording and discussing the efforts of the alternate theatre movement, the narrative of English Canadian theatre history was subsequently revised. As a result, two suppositions were established which form the implicit basis of much research into contemporary English Canadian theatre history. They are: (1) the significant development of an English Canadian dramatic literature by a movement of professional and postcolonial theatre-makers signaled the theatre's "coming of age", and therefore (2) a specific set of events from 1968 to 1975 constitute the "golden age" of English Canadian theatre history. The narrative as it stands, therefore, clearly and unfairly privileges the achievements of the alternate movement at the expense of numerous other, equally vital historical voices. This article will focus on a particular individual who serves as a prime example of this exclusion; the director and theorist Roy Matthews Mitchell (1884-1944). L'article suivant défend l'hypothèse que le travail des chercheurs dévoués à la documentation des efforts du mouvement théâtral avant-gardiste a eu pour effet une révision des récits traditionnels de l'histoire théâtrale anglo-canadienne. Par conséquence, deux suppositions furent formulées qui soutiennent une bonne partie de la recherche entreprise dans le même domaine aujourd'hui. Elles sont: (1) le dévelopment important de la dramaturgie anglo-canadienne par un mouvement de praticiens professionels était symbolique d'un certain mûrissement, et par conséquant (2) une série d'événements entre 1968 et 1975 constituaient une «âge d'or» dans l'histoire du théâtre anglo-canadienne. Le récit historique actuel place nettement et abusivement l'accent sur les réalisations du mouvement avant-gardiste au détriment des autres mouvements, des mouvements qui sont aussi important. Cet article présente ceux d'un individu qui servira à illustrer l'exclusion évoquée; le metteur en scène et théoricien Roy Matthews Mitchell (1884-1944).