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Articles

Volume 20 Number 1 / Spring 1999

Mike is the Message: Performing the Common Sense Revolution

Soumise
mai 13, 2008
Publié-e
1999-01-01

Résumé

This article concerns itself with the performance of politics. It is focused primarily on Mike Harris, the current premier of Ontario, and how in particular instances he has promoted and defended the Common Sense Revolution--the Ontario Progressive Conservative Party's own five-year plan of social and economic reform. In other words, it is my intention to examine how the revolution was and has been, on and at certain stages, performed. Specifically, how it had been enacted by Harris himself in order to promote a particular kind of 'confidence' which swept the Tories into office on June 8, 1995 and, despite such controversies as potentially detrimental cuts to education, health care and welfare, brought them into a second term on June 3, 1999. Through a close reading of his performances in a series of television advertisements aired in late 1996, I will contend that in these we witness the crux of an ongoing propaganda campaign which, through Harris, attempted to hail a specific segment of the population of Ontario by way of a carefully crafted and semiotically rich play of persuasion. This will lead to an examination of a televised interventionist performance by actor Mary Walsh of CBC Television's This Hour Has 22 Minutes. I will argue that through her own contesting semiotic play of confidence, she attempts to deconstruct and disrupt the cohesion the Harris Tories had up to then carefully established and maintained through the performances of their leader. Cet article traite des aspects performatifs de la politique. Il s'agit a priori d'un examen de Mike Harris, le premier ministre actuel de l'Ontario, et de savoir comment, dans certaines situations, il a fait la promotion et défendu sa «Révolution du bon sens»: le plan quinquennal de réformes sociales et économiques du Parti progressiste conservateur de l'Ontario. Autrement dit, il est dans mon intention d'analyser comment cette révolution a été représentée (performed) à certains moments. Plus spécifiquement, comment elle a été (re)présentée par Harris lui-même afin de promouvoir un type de «confiance» spécifique qui a mené les Conservateurs au pouvoir le 8 juin 1995--malgrédes controverses telles des coupures aux budgets alloués à l'éducation, la santé et le bien-être social--l'a aidé à être réélu le 3 juin 1999. De par une analyse minutieuse de ses performances dans une série d'annonces publicitaires télévisuelles diffusées vers la fin de 1996, nous verrons ce que je crois être le point crucial d'une campagne de propagande qui, par l'intermédiare de Harris, a visé un segment spécifique de la population ontarienne et ce, par le biais d'arguments astucieusement construits. Ceci servira d'introduction à une analyse des interventions de la comédienne Mary Walsh de l'émission radio-canadienne This Hour Has 22 Minutes. J'affirmerai qu'elle tente de déconstruire et d'interrompre, par le biais de ses propres stratégies performatives, la cohésion que les Conservateurs sous Harris avaient jusqu'à ce moment établi et maintenu par les performances de leur chef.