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Articles

Volume 20 Number 1 / Spring 1999

The Construction and Deconstruction of Border Zones in Fronteras Americanas by Guillermo Verdecchia and Amigo's Blue Guitar by Joan MacLeod

Soumise
mai 13, 2008
Publié-e
1999-01-01

Résumé

The Canadian response to the political, cultural, and social crossing of American borders in Amigo's Blue Guitar by Joan MacLeod and Fronteras Americanas by Guillermo Verdecchia is shown as self-defensive, even though most Canadians have in their own histories negotiated a border. Amigo's Blue Guitar shows how members of a Canadian family fictionalize the experience of a political refugee from El Salvador whom they have sponsored, in order to authenticate or express positive self-images. Fronteras Americanas interrogates the "Latin" experience in North America, exploding stereotypes constructed by the media, and questioning the way self-identity may be constructed in response to the dominant "Saxon" culture. However, both plays also imagine the possibility of "dancing" in a space which precludes borders, of playing "a tune beyond us, yet ourselves." La réaction canadienne au passage politique, culturel et social des frontières Américaines en Amigo's Blue Guitar par Joan MacLeod et Fronteras Americanas par Guillermo Verdecchia est auto-défensive, même si la plupart des canadiens ont negocié une frontière au cours de leurs propres histoires. Amigo's Blue Guitar montre comment les membres d'une famille canadienne romancent l'expérience d'un réfugié politique venu d'El Salvador, qu'ils ont parrainé afin de rendre leurs propres images authentiques et positives. Fronteras Americanas questionne l'expérience "Latine" en Amérique du Nord en détruisant les stéréotypes créés par les médias et en remettant en question la façon dont l'auto-identité peut être construite en réponse aux hypothèses d'une culture "Saxonne" dominante. Néanmoins les deux pièces evoquent la possibilité de "dancer" dans un espace qui exclue les frontières, en jouant "un air à la fois au-delà de nous, mais toujours nous-mêmes."