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Volume 20 Number 2 / Fall 1999

La Pertinence de l'Herméneutique au Théâtre: Réflexion sur l'Herméneutique Théâtrale, à Travers une Analyse Critique du Livre Understanding Theatre: Performance Analysis in Theory and Practice de Willmar Sauter et Jacqueline Martin

Submitted
May 13, 2008
Published
1999-06-01

Abstract

The theatrical event is generally articulated through five fundamental entities: playwright-director-designer-actor-audience. Each one represents a "text" which can be at once interpreter and interpreted, and thus implying the risk of proliferating an infinity of "readings." Is there a limit to these reciprocal readings? In order to help the process of interpretation, there exist different approaches to theatrical analyses which, nevertheless, are focused on specific parts of the performance. On the contrary, in the theatrical event the entire cultural universe of each one is called upon to participate. In this view, hermeneutics, as a means of encompassing subjective contexts, is a practical as well as a theoretical tool. This article tries to illuminate the issues which characterize theatrical hermeneutics through quotations by Umberto Eco, Hans-Georg Gadamer and Gianni Vattimo, but especially through a detailed critical analysis of the book Understanding theatre: Performance Analysis in Theory and Practice by Willmar Sauter and Jacqueline Martin. According to these Swedish theoreticians, the hermeneutic proposition creates bridges between interpretation and understanding. As a parameter to facilitate the reading of a performance, hermeneutics allows us to grasp theatre art in its totality by giving limits to its interpretation. L'événement théâtral s'articule généralement autour de cinq entités fondamentales: auteur-metteur en scène-concepteur-acteur-public. Chacun représente un "texte" qui peut être à la fois interprétant et interprété, comportant ainsi le risque d'une prolifération de "lectures" à l'infini. Quelle est la limite de toutes ces lectures réciproques? Pour faciliter le processus d'interprétation il existe diverses disciplines d'analyse théâtrale. Pourtant, elles se concentrent sur des éléments singuliers, alors que dans l'événement théâtral tout l'univers culturel de chacun est appelé à y participer. Par contre, l'herméneutique, en tant que moyen d'englober les contextes subjectifs, peut aider autant la pratique que la théorie. Cet article essaie de mettre en lumière les enjeux qui caractérisent l'herméneutique théâtrale, en citant Umberto Eco, Hans-George Gadamer et Gianni Vattimo mais, surtout, en présentant une analyse critique détaillée du livre Understanding theatre: Performance Analysis in Theory and Practice écrit par Willmar Sauter et Jacqueline Martin. Selon ces théoriciens suédois, la proposition herméneutique crée des ponts entre l'interprétation et la compréhension. Paramètre de la lecture du spectaculaire, l'herméneutique permet de faciliter la saisie de l'art théâtral dans sa totalité en donnant des limites à son interprétation.