Aller directement au menu principal Aller directement au contenu principal Aller au pied de page

Articles

Volume 28, Number 2 (2007)

On Being or Becoming a Secondary School Drama/theatre Teacher in a Linguistic Minority Context

Soumise
février 20, 2009
Publié-e
2007-06-06

Résumé

The purpose of this study is to reflect upon what it means to be or to become a secondary school drama/theatre teacher in a linguistic minority context such as the one in francophone Ontario. The conceptual framework is inspired by Mucchielli’s concept of identity (14) and Deci and Ryan’s self-determination theory (9-22, preface) and is based on the conception of the teacher as conveyor of culture (Zakhartchouk 19-20, ch. 1; Gohier 233). Acknowledging the gap that may exist between the passion for theatre and the reality of the classroom, this study allows us to question the motivation that underlies the choice of this profession. The analysis of results emphasizes the extent to which the support of the school and school board administration is a determining factor in the decision to pursue a career in this profession and in this artistic discipline. Résumé Cette recherche a comme objectif de réfléchir à ce que signifie être et devenir enseignant au secondaire en art dramatique/théâtre dans un contexte linguistique minoritaire comme celui de l’Ontario français. Le cadre théorique s’inspire de la définition du concept d’identité de Mucchielli (14) et de la théorie de l’autodétermination de Deci et Ryan (9-22; preface) et s’appuie sur la conception de l’enseignant en tant que passeur culturel (Zakhartchouk 19-20; ch. 1; Gohier 233). Concevant l’écart qu’il peut y avoir entre la passion de faire du théâtre et la réalité de la salle de classe, cette recherche permet d’interroger la motivation qui sous-tend ce choix de profession. L’analyse des résultats souligne à quel point le soutien de la direction d’école et celui du conseil scolaire sont un facteur déterminant dans le choix de poursuivre une carrière dans cette profession et dans cette discipline artistique.