Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Articles

Volume 28, Number 2 (2007)

Theatre Pedagogy and Performed Research: Respectful Forgeries and Faithful Betrayals

Submitted
February 20, 2009
Published
2007-06-06

Abstract

Proponents of theatre-based research presentations—called, variously, performed ethnography, ethnodrama, arts-based research—often argue that knowledge is both presented and disseminated more powerfully and effectively than is the case with the conventional research report, scholarly article, or book. This article looks at some of the ways in which this kind of performance works on us aesthetically and pedagogically. And ethically, the author suggests that performances of qualitative research might be productively understood as respectful forgeries and faithful betrayals. While theatre might hold exciting possibilities for critical teacher development, the author also raises some important questions about the implications of this kind of work for the preparation of (drama) teachers. Résumé Les adeptes de la recherche théâtrale—appelée aussi performance ethnographique, ethnodrama ou recherche artistique—soutiennent souvent que la connaissance se présente et se propage de façon plus efficace dans un contexte de recherche conventionnelle de publication savante d’articles ou de livres. Cet article étudie diverses avenues dans lesquelles cette forme de travail théâtral a des effets sur nous d’un point esthétique et pédagogique. D’un point de vue éthique, l’auteure suggère que les présentations théâtrales dans un contexte de recherche qualitative, devraient être comprises comme une contrefaçon respectueuse ou une traîtrise fidèle. Tandis que le théâtre devrait favoriser le développement critique chez l’enseignant, l’auteure soulève aussi quelques questions importantes au sujet des implications et du travail de formation des futurs enseignants d’art dramatique.