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Articles

Volume 22 Number 2 / Fall 2001

Sharon Pollock: Transfiguring the Maternal

Submitted
May 13, 2008
Published
2001-06-01

Abstract

Sharon Pollock's Doc is a watershed play not only because it is her most intensely personal work to date, but also because the protagonist-daughter confronts her ambivalence on yet another front: the relationship to the maternal. After the play ends with what seems a tidy resolution, the ghost of Bob, the mother, lives on to inhabit the character of subsequent mothers: Eme in Getting it Straight and Joan in Fair Liberty's Call. The treacherous stepmother in Blood Relations and the complicit adoptive mother, Mama George, in Whiskey Six Cadenza, are supplanted by more complicated and more sympathetic maternal figures. In Doc, Pollock bravely raises ghosts from her own past. Once summoned, they bring with them new challenges. La pièce Doc de Sharon Pollock est une ligne de partage, non seulement parce qu'elle est jusqu'à présent son oeuvre la plus intensèment personnelle, mais encore parce que la protagoniste-fille confronte son ambivalence sur un autre front encore: la relation avec la filiation maternelle. Après que la pièce a pris fin sur ce qui semble une résolution convenable, le fantôme de Bob, la mère, hante les personnages des mères suivantes: Eme dans Getting it Straight et Joan dans Fair Liberty's Call. La perfide belle-mère de Blood Relations et la mère adoptive complice, Mama George, dans Whiskey Six Cadenza, sont supplantées par des figures maternelles plus complexes et plus sympathiques. Dans Doc Pollock fait bravement surgir des fantômes de son propre passé. Une fois appelés, ils amènent avec eux de nouveaux défis.