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Articles

Volume 27, Number 2 (2006)

Set Design as Cosmic Metaphor: Religious Seeing and Theatre Space

Submitted
February 20, 2009
Published
2006-09-09

Abstract

Gary Taylor, a noted Shakespearean scholar, defines "theological architecture" as theatre space that is built with a religious hierarchical understanding. This paper considers the use of theological architecture to define the physical space of gods and humans in Michael Levine’s set designs for the Canadian Opera Company’s Die Walküre and Siegfried on Toronto’s Hummingbird stage. In particular this paper examines Levine’s use of theatrical space to create both vertical and horizontal cosmologies, the former embedded within the western stage itself and the latter embedded within the Norse religion that informs the Ring Cycle. The effect produces an alternating form of perception for the audience-viewers, the first psychological and the second a form of viewing known as"religious seeing." Résumé Le spécialiste de Shakespeare, Gary Taylor, définit « l’architecture théologique » comme étant la construction d’un espace dramatique fondée sur une hiérarchie à caractère religieux. Cet article examine les décors mis au point par Michael Levine pour les opéras Die Walkürie et Siegfried du Canadian Opera Company au Hummingbird de Toronto afin de voir comment l’architecture théologique est utilisée pour définir l’espace physique des dieux et des êtres humains. En particulier, cet article examine comment Michael Levine utilise l’espace dramatique pour créer des cosmologies verticales et horizontales; les premières sont empruntées au théâtre occidental alors que les secondes relèvent de la religion nordique qui a influencé les décors du « Ring Cycle. » Cela produit deux formes de perceptions alternantes chez les spectateurs; la première étant psychologique et la deuxième composant une forme d’observation connue sous le nom de « perception religieuse. »