Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Articles

Volume 7 Number 1 / Spring 1986

Carroll Aikins and the Home Theatre

Submitted
May 13, 2008
Published
1986-01-01

Abstract

Carroll Aikins founded the Home Theatre in Naramata on Lake Okanagan in British Columbia in November 1920. Having just had his play The God of Gods produced at the Birmingham Repertory Theatre in England, Aikins, adhering to the 'Art Theatre' principles of Gordon Craig and Maurice Browne, began the Canadian Players, a training company intended to mount and tour indigenous drama on a national scale. Recruiting instructors from the Neighborhood Playhouse in New York, he commenced work in his theatre building which was designed in collaboration with Lee Simonson of the Theatre Guild. The company produced a regular season of new works by such authors as Synge, Gilbert Murray, and Anatol France. When the venture closed, Aikins went on to direct for several seasons at Hart House Theatre in Toronto in the late 1920s. This paper includes a brief biography of Aikins, a survey of the Canadian Players, a discussion of Aikins' ideals, as well as a consideration of the practical problems and eventual closure. There is also a chronological listing of the plays produced by the Home Theatre. Carroll Aikins fonda le Home Theatre en Naramata, sur le lac d'Okanagan, British Columbia, en novembre 1920. Après avoir joué The God of Gods produit au Birmingham Repertory Theatre en Angleterre, Aikins, s'inspirant des principles du 'Théâtre des arts' de Gordon Craig et Maurice Browne, fonda les 'Joueurs canadiens', un troupe de formation, dans l'intention de monter une tournée de pièces indigènes à l'échelle nationale. Recrutant des instructeurs du Neighborhood Playhouse à New-York, Aikins commença à travailler dans son propre théâtre, lequel fut décoré avec la collaboration de Lee Simonson du Theatre Guild. La troupe produisit des pièces nouvelles dès sa première saison régulière: pièces de Synge, Gilbert Murray et Anatol France. Quand le théâtre, ferma les portes - c'était la fin des années 1920 - Aikins déménagea à Hart House à Toronto. Annexées à ce journal sont: une brève biographie d'Aikins, une études des 'Joueurs canadiens', une discussion sur les idéaux d'Aikins ainsi qu'une réflection sur les problèmes pratiques d'une fermeture éventuelle, et une liste chronologique des pièces produites par le Home Theatre.