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Articles

Volume 12 Number 1 / Spring 1991

The Subjects of Salt-Water Moon

Submitted
May 13, 2008
Published
1991-01-01

Abstract

Jacob Mercer as a character is a compendium of patriarchal values, and at the heart of Salt-Water Moon is a struggle between two tendencies: one, to uphold the values embodied in Jacob; the other, to resist them. This struggle is not only between the two characters, Jacob and Mary, but is also embedded in the text, and more particularly in the cues given to the spectator as to how the characters are to be looked at. At one level, the play is based on stereotypical and regressive views of the nature of men and women. The plot is constructed so that Jacob is the one who makes everything happen; Mary reacts. Jacob's behavior is calculated and conscious and completely under his control at all times. Mary's conscious behavior, her rejection of Jacob's advances, is discounted in favour of her involuntary behaviour which reveals 'against her will' that she still loves him. The play assumes its audience's complicity in these assumptions; the performance of the play constructs a position for the spectator, a position that is assumed either to be male, or to accept the male perspective as natural. On another level: within the text itself are contradictions, resistances, to the dominant reading it tends to elicit. Perhaps more significantly, in performance, these resistances can be made truly subversive. Jacob en tant que personnage est un amas de valeurs patriarcales et au centre de Salt-Water Moon se trouve une lutte entre deux tendances: celle de soutenir les valeurs incarnées par Jacob et celle d'y résister. Cette lutte n'est pas seulement entre les deux personnages, Jacob et Mary; c'est également une lutte profondément enracinée dans le texte, et tout particulièrement dans les indications fournies au spectateur pour lui faire voir les personnages comme il faut. A un niveau, la pièce est basée sur des idées stéréotypées et rétrogrades sur la nature des hommes et des femmes. L'intrigue est construite de sorte que Jacob mène toujours le jeu, tandis que Mary réagit. La conduite de Jacob est calculée et consciente, toujours complètement sous son contrôle. La conduite consciente de Mary, son refus des avances de Jacob, s'annulle par sa conduite involontaire qui révèle que "malgré elle" elle est toujours amoureuse de lui. La pièce suppose la complicité des spectateurs dans ces hypothèses; la représentation de la pièce crée une attitude pour le spectateur, une attitude donnée comme mâle ou qui accepterait comme allant de soi la perspective mâle traditionnelle. A un autre niveau: au coeur du texte lui-même il y a des contradictions, des résistances à la lecture dominatrice qu'il tend à évoquer. Le plus signifiant, peut-être, c'est que l'on peut jouer cette pièce en sorte que ses résistances soient vraiment subversives.