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Articles

Volume 13 Numbers 1 and 2 / Spring and Fall 1992

On Native Ground: Canadian Theatre Historiography and the Postmodernism / Postcolonialism Axis

Submitted
May 13, 2008
Published
1992-01-01

Abstract

This position-paper suggests that both postmodernist and postcolonial thought have been playing a significant-although radically incommensurate and unacknowledged-role in the postwar formation of English-Canadian theatre historiography. Inspired by two ground-breaking collections: The Empire Writes Back, by Bill Ashcroft, Gareth Griffiths and Helen Tiffin (London: Routledge 1989) and After Europe, eds. Stephen Slemon and Helen Tiffin (Sydney: Dangaroo Press 1989), it concludes with a modest manifesto of eight issues which together define one kind of postcolonial theoretical model for the (re)writing of English-Canadian theatre history. Cet article constitue une prise de position où l'auteur propose que les théories postmoderniste et postcoloniale auraient joué et continueraient de jouer un rôle important, quoique fort disproportionné et à peine reconnu, dans l'élucidation d'une historiographie du théâtre au Canada anglais. Cette communication s'inspire de deux ouvrages collectifs de défrichage dans le domaine: The Empire Writes Back, par Bill Ashcroft, Gareth Griffiths et Helen Tiffin (Londres: Routledge 1989), et After Europe, éd. par Stephen Slemon et Helen Tiffin (Sydney: Dangaroo Press 1989). L'article se termine par un modeste manifeste où sont identifiés huit sujets problématiques qui, pris ensemble, définiraient une sorte de modèle théorique pour la (ré)écriture, du point de vue postcolonial, de l'histoire du théâtre canadien-anglais.