Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Articles

Volume 13 Numbers 1 and 2 / Spring and Fall 1992

Playing Solitaire: Spectatorship and Representation in Canadian Women's Monodrama

Submitted
May 13, 2008
Published
1992-01-01

Abstract

This article analyses the performer/spectator dynamic present in the text and performance of some Canadian one-woman plays, and considers the re-positioning of the female as subject and the possible construction of an ideal female spectator. The article looks at both English- and French-language monologues in an attempt to understand the effects of cultural difference on performer/spectator relationships, focusing on Jovette Marchessault's Les Vaches de nuit, Marie Savard's Bien A moi, Sharon Pollack's Getting it Straight, Pamela Boyd's Inside Out, Beverly Simon's Preparing, and Janet Feindel's A Particular Class of Women. Cet article examine la dynamique acteur/spectateur qu'offrent tant le texte que la représentation de certains monodrames canadiens à une femme seule, étudiant aussi la remise en scène de la femme comme sujet en même temps que la définition possible d'une femme-spectratice idéale. Dans sa tentative de comprendre les effets d'une différence culturelle sur de tels rapports entre acteur et spectateur, l'auteure analyse quelques monologues québécois et canadiens-anglais, en l'occurrence: Les Vaches de nuit de Jovette Marchessault, Bien à moi de Marie Savard, Getting it Straight de Sharon Pollack, Inside Out de Pamela Boyd, Preparing de Beverly Simon, et A Particular Class of Women de Janet Feindel.